Lediga anställningar
Här hittar du Sydarkiveras lediga anställningar. När förbundet behöver nya medarbetare så publiceras annonserna här och på andra relevanta platsannonssidor.
Tryck på sektionerna nedan för att läsa mer om anställningarna, vad du kan förvänta dig när du jobbar hos oss och hur du skickar in din ansökan.
Lediga anställningar
Det finns inga lediga anställningar just nu
Är du en arkivarie som har arbetat inom samhällsbyggnadsområdet? Trivs du i en miljö där du ständigt får förbättra arbetssättet, mötas av kluriga utmaningar och utforska nya lösningar? Hos oss får du chansen att vara del av en engagerad arbetsgrupp. Du får möjlighet att utvecklas och bidra till att viktig digital information inom samhällsbyggnad kan bevaras på ett hållbart och långsiktigt sätt.
Sydarkivera är gemensam arkivmyndighet för de kommuner och regioner som är med i kommunalförbundet. Arkivmyndigheten tar emot digital information som inte längre används i den löpande verksamheten. Som slutarkiv ansvarar Sydarkivera för att bevara informationen långsiktigt och lämna ut den till allmänhet och forskare på ett säkert sätt. Som arkivmyndighet ansvarar Sydarkivera även för arkivtillsyn hos förvaltningar och bolag. Sydarkivera hjälper förbundsmedlemmarna att uppfylla offentlighetslagstiftningens krav och skapar förutsättningar för det långsiktiga bevarandet av vårt gemensamma kulturarv.
Vi söker nu en arkivarie som tillsammans med kollegor från olika professioner stöttar Sydarkiveras förbundsmedlemmarna i arbetet kring informationshantering och arkivering. Du kommer att ingå i den enhet som ansvarar för verksamhetsstöd och rådgivning, utbildning, tillsyn och handläggning av digitala arkivleveranser. Enhetens medarbetare är fördelade på flera kontor. Enhetens arbetar tillsammans med specialister inom digitalt bevarande som hör till Sydarkiveras bevarandefunktion.
Sydarkiveras arkivarier arbetar mot olika verksamhetsområden och samhällsbyggnad är för tillfället vakant. Sydarkivera har beslutat om inriktning för hur förbundet ska arbeta med bevarande av digitala kartor, ritningar och teknisk dokumentation. Vi söker därför en arkivarie med erfarenhet inom samhällsbyggnadsområdet och med en förståelse för kommunernas verksamheter med planering, byggande, användning och förvaltning av byggnader, infrastruktur, kulturmiljöer och naturmiljöer. Det är samhällsviktig digital information både i nutiden och i framtiden där du får vara med och utforma arbetssätt och metoder inom verksamhetsområdet.
Arbetsuppgifter
Du kommer komplettera arbetsgruppen med dina erfarenheter och din kunskap om arkiv och informationshantering. I anställningen ingår att ansvara för verksamhetsområdet samhällsbyggnad. I dialog med förbundsmedlemmarnas verksamheter kommer du förbereda, genomföra och dokumentera digitala arkivleveranser inom verksamhetsområdet. Utöver uppdraget som ämnesansvarig arkivarie inom samhällsbyggnad kommer du bland annat att bidra med dina kunskaper i arbetet med rådgivning och utbildning samt genomföra arkivtillsyn.
Som medarbetare hos Sydarkivera kommer du att ha ett omväxlande och utvecklande arbete i en komplex och variationsrik organisation. Inom Sydarkivera har vi ett enhetligt arbetssätt som trots geografiska avstånd fungerar väl då mycket av arbetet sker med hjälp av olika digitala verktyg.
Kvalifikationer
Vi söker dig som har en av högskoleutbildning på 3 år, varav minst 60 hp arkivvetenskap, eller andra ämnen som är relevanta för tjänsten. Du har goda kunskaper om offentlighet och sekretess. Vi ser gärna att du har yrkeserfarenhet av arbete som arkivarie inom offentlig förvaltning, helst inom samhällsbyggnadsområdet i kommun eller region.
Det är meriterade om du har erfarenheter av arkivtillsyn, rådgivning eller utbildning i arkivfrågor. Erfarenhet av att arbeta med informationshantering inom offentlig förvaltning i roller som systemförvaltare, superanvändare av verksamhetssystem, registrator eller arkivarie inom samhällsbyggnad är också meriterande.
Du kommer att vara i kontakt med många olika verksamheter och därför är det av största vikt att du kan uttrycka dig väl i både tal och skrift samt samverka på ett professionellt och serviceinriktat sätt. Du förutsätts kunna arbeta självständigt men samtidigt kunna följa gemensamma arbetssätt. Du har god förmåga att arbeta tillsammans med andra och kommunicera på ett förtroendefullt sätt.
Vi söker dig som har god samarbetsförmåga och som trivs med att arbeta i en arbetsgrupp där kunskap delas och vi utvecklas tillsammans. Du är självgående, strukturerad och tar ansvar för dina arbetsuppgifter med noggrannhet och kvalitet. Med helhetssyn bidrar du till att utveckla verksamheten.
Vi erbjuder dig en professionell och stimulerande miljö samt en unik arbetsplats.
Omfattning, varaktighet, placering och tillträde
Anställningen omfattar heltid och är tills vidare, det kan bli aktuellt med provanställning.
Tillträde efter överenskommelse.
Placeringsort är i första hand Alvesta, men något av våra andra kontor i Karlshamn, Hässleholm, Katrineholm eller Vimmerby kan också vara aktuellt. Vi erbjuder viss möjlighet att arbeta hemifrån.
Vi har tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Därför undanber vi oss alla erbjudanden om annonserings- och rekryteringshjälp.
Ansökan
Bifoga endast personligt brev och CV. Kopior på betyg och intyg tar du med vid en eventuell intervju. Vi kan komma att intervjua fortlöpande.
Ansökan ska vara märkt med SARK/2025:342
Sista ansökningsdag är den 2026-01-17.
Ansökan skickas via e-post till registrator@sydarkivera.se
Kontaktperson för mer information om tjänsten:
Emilia Bergvall Odhner, Enhetschef, 0472-39 01 51
Fackligt ombud
Elin Jonsson, DIK/Akademikerföreningen SACO, 0472-39 10 03 (saco@sydarkivera.se)
Magdalena Salomonsson, Vision, 0472-39 01 82
Är du en ingenjör som ser vikten av att bevara digitala kartor, ritningar och teknisk dokumentation för framtiden? Trivs du i en miljö där du ständigt får förbättra arbetssättet, mötas av kluriga utmaningar och utforska nya lösningar? Hos oss får du chansen att vara del av en engagerad arbetsgrupp med möjlighet att utvecklas och bidra till att viktig digital information inom samhällsbyggnad kan bevaras på ett hållbart och långsiktigt sätt.
Sydarkivera är gemensam arkivmyndighet för de kommuner och regioner som är med i kommunalförbundet. Arkivmyndigheten tar emot digital information som inte längre används i den löpande verksamheten och ansvarar för att bevara den långsiktigt och lämna ut information till allmänhet och forskare på ett säkert sätt.
Sydarkivera har beslutat om inriktning för hur förbundet ska arbeta med bevarande av digitala kartor, ritningar och teknisk dokumentation. Det är information som bland annat hanteras av verksamheterna inom samhällsbyggnad. Kommunerna har en bred verksamhet med planering, byggande, användning och förvaltning av byggnader, infrastruktur, kulturmiljöer och naturmiljöer. Det är samhällsviktig digital information både i nutiden och i framtiden. Sydarkiveras förbundsmedlemmar behöver kunna slutarkivera informationen som hanteras av olika system och tjänster. De digitala objekten ska bevaras för den framtida forskningen tillsammans med data för sökning och förståelse av informationen.
Arbetsuppgifter
Du kommer att förstärka Sydarkiveras bevarandefunktion och fokusera på att utreda och dokumentera förutsättningarna för långsiktigt bevarande av digitala kartor, ritningar och teknisk dokumentation. Det här är ett nytt område för Sydarkivera och din uppgift kommer att vara att säkerställa att verksamheten har de verktyg, rutiner och den information som behövs för att möta upp behoven som finns.
Du kommer att delta i arbetet med omvärldsbevakning, samverkan genom internationella intresseorganisationer och arbetsgrupper.
Sydarkivera är medlemmar i ett antal internationella samverkansinitiativ som DLM-forum, Open preservation foundation (OPF) och DILCIS Board. Du kommer att särskilt bevaka temagruppen GeoForum och specifikationer som CITS Geospatial och CITS 3D.
Du kommer samtidigt att delta i det löpande arbetet med analys och tester av digitala objekt och i rådgivning och utbildning till våra förbundsmedlemmar. Det ger dig goda möjligheter att testa och utveckla dina idéer i praktiken.
I dina arbetsuppgifter kommer att ingå att
- Bevaka utvecklingen av standarder och specifikationer för digitalt bevarande inom området.
- Delta på olika event och rapportera i form av eventrapporter och redovisningar både internt och för förbundsmedlemmar.
- Delta i arbetet med att arrangera temadagar för att främja erfarenhetsutbyte mellan verksamheterna som producerar information och arkivarierna som arbetar med urval för bevarande.
- Delta i arbetet med analys, kontroll och normalisering vid mottagningen av digitala arkivleveranser (inom området)
- Arbeta med rådgivning inom området till förbundsmedlemmarna via olika former av möten och vår handbok på webben (Wiki).
Kvalifikationer
Vi söker dig som har relevant högskoleutbildning inom samhällsbyggnad alternativt äldre examen som gymnasieingenjör, mellaningenjör eller motsvarande.
Vi ser gärna att du har lång erfarenhet av att arbeta med digitala kartor, ritningar eller teknisk dokumentation samt god kännedom om de programvaror eller lösningar som förekommer.
Du behöver ha god kommunikativ och pedagogisk förmåga då en del av ditt arbete kommer att vara att stötta dialogen mellan förbundsmedlemmarnas specialister när det gäller kartor, ritningar och teknisk dokumentation och Sydarkiveras arkivarier och specialister inom digitalt bevarande.
Du kommer att vara i kontakt med många olika verksamheter och det är viktigt att du kan uttrycka dig väl i både tal och skrift samt samverka på ett professionellt och serviceinriktat sätt. Du behöver ha goda kunskaper både i svenska och engelska.
Det är meriterade om du har tidigare erfarenhet av att arbeta med digitalt bevarande och de öppna standarder, specifikationer och programvaror som förekommer.
Sydarkiveras bevarandefunktion
Bevarandefunktionen tillhör organisationsmässigt Sydarkiveras centrala förvaltning, men våra medarbetare är placerade både på huvudkontoret i Alvesta och på våra noder. Arbetet förutsätter delvis att du kan vara på plats i Alvesta.
Vi förvaltar en plattform för långsiktigt digitalt bevarande av information som arkivmyndigheten har tagit över ansvar för och ansvarar också för bevarandeplanering och vidareutveckling av förbundets tjänster inom digitalt bevarande. Funktionen har kompetens inom digitalt bevarande med expertis inom olika områden som öppna standarder, specifikationer och programvaror för långsiktigt bevarande, databaser, strukturerade data, webb med mera. Vi arbetar tillsammans med Sydarkiveras arkivarier i dialogen med förbundsmedlemmar i samband med rådgivning och utbildning samt kring urval för bevarande och gallring samt krav på utlämnande och tillgängliggörande av information.
Omfattning, varaktighet, placering och tillträde
Anställningen är tidsbegränsad till ett år och kan omfatta heltid eller deltid. Det kan finnas möjlighet till förlängning.
Sydarkivera tillämpar individuell lönesättning. Provanställning kan bli aktuellt. Tillträde efter överenskommelse.
Du behöver kunna vara på plats i Alvesta periodvis. Sydarkivera har kontor på följande orter Alvesta, Hässleholm, Karlshamn, Katrineholm eller Vimmerby. Placeringsort efter överenskommelse. Vi erbjuder möjlighet till distansarbete en dag per vecka.
Den som blir anställd bör vara svensk medborgare och klarar en säkerhetsprövning klass 3.
Vi har tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Därför undanber vi oss alla erbjudanden om annonserings- och rekryteringshjälp.
Ansökan
Sista ansökningsdag är den 2026-01-17.
Bifoga endast personligt brev och CV. Kopior på betyg och intyg tar du med vid en eventuell intervju.
Ansökan skickas via e-post till registrator@sydarkivera.se
Var vänlig märk ansökan med referensnummer SARK/2025:343.
Kontaktpersoner:
Karin Bredenberg, systemägare Sydarkiveras bevarandeplattform, 0472-39 01 64
Fackligt ombud
Elin Jonsson, DIK/Akademikerföreningen SACO, 0472-39 10 03 (saco@sydarkivera.se)
Magdalena Salomonsson, Vision, 0472-39 01 82
Gamla annonser
Sista ansökningsdag var måndagen den 17 november 2025.
Om jobbet
Sydarkivera är ett kommunalförbund som finns i södra och sydöstra Sverige med huvuduppdrag att vara arkivmyndighet för sina förbundsmedlemmar. Sydarkivera tillhandahåller även en anslutande tjänst som gemensamt dataskyddsombud för ett flertal kommuner och andra organisationer inom förbundskretsen. Tjänsten utförs av ett dataskyddsteam med kompetens inom juridik, informationssäkerhet, IT och arkiv. Dataskyddsteamet upprätthåller funktionen dataskyddsombud för de organisationer som är anslutna till tjänsten och som Sydarkivera har avtal med.
Det övergripande uppdraget för dataskyddsteamet som dataskyddsombud är att vara rådgivande och kontrollerande. Det innebär främst råd och stöd i olika dataskyddsfrågor, utbildning i dataskydd och kontroll av dataskyddsefterlevnad hos de anslutna.
Dataskyddsteamet tillhör organisationsmässigt Sydarkiveras centrala förvaltning, men våra medarbetare finns både på huvudkontoret i Alvesta och på våra lokalkontor. Resor i arbetet förekommer vid exempelvis utbildningar, nätverksträffar och andra möten som dataskyddsteamet arrangerar.
Dina huvudsakliga arbetsuppgifter
Du kommer att vara en del i vårt dataskyddsteam och i arbetet ingår bland annat att ge råd och stöd inom dataskyddsfrågor till våra anslutna parter, planera och genomföra nätverksträffar, utbildningar och andra möten samt kontrollera dataskyddsefterlevnad hos våra anslutna parter.
Du kommer också utifrån dina kunskaper och erfarenheter att få arbeta med andra frågor som uppstår inom organisationen. Som medarbetare hos Sydarkivera kommer du att ha ett omväxlande och utvecklande arbete i en komplex och variationsrik organisation.
Kvalifikationer
Vi söker dig som har akademisk utbildning inom juridik, data- och systemvetenskap, förvaltning eller motsvarande som Sydarkivera bedömer som likvärdig. Du bör ha mycket goda kunskaper inom dataskyddsområdet samt några års praktisk erfarenhet av att ha arbetat med dataskyddsfrågor. Det är viktigt att du har erfarenhet från offentlig verksamhet eftersom Sydarkiveras verksamhet är inriktad på kommuner och regioner.
Vi vill att du har erfarenhet av att hålla utbildning, både digitalt och fysiskt, och att du tycker att det är en stimulerande uppgift.
Som medarbetare inom dataskyddsteamet behöver du vara självgående och trygg i din roll, men även nätverkande och lyhörd. Vi värderar ett enhetligt arbetssätt med gemensamma arbetsmöten och digitala avstämningar. Du förutsätts kunna arbeta självständigt men samtidigt ha god förmåga att arbeta tillsammans med andra och kommunicera på ett förtroendefullt sätt. Stor vikt kommer att läggas vid personliga förmågor och lämplighet.
Du kommer att vara i kontakt med många olika verksamheter och därför är det av största vikt att du kan uttrycka dig väl i både tal och skrift samt samverka på ett professionellt och serviceinriktat sätt.
Omfattning, varaktighet, placering och tillträde
Tjänsten omfattar heltid och är tillsvidare. Provanställning kan bli aktuellt.
Tjänsten kommer att erbjudas placering vid något av våra kontor i Alvesta, Hässleholm, Karlshamn, Katrineholm eller Vimmerby. Möjlighet finns att delvis arbeta på distans.
Vi intervjuar personer kontinuerligt under rekryteringsfasen. Den som får tjänsten kan komma att behöva klara en säkerhetsprövning. Tillträde efter överenskommelse.
Vi har tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Därför undanber vi oss alla erbjudanden om annonserings- och rekryteringshjälp.
Ansökan
Bifoga endast personligt brev och CV. Kopior på betyg och intyg tar du med och visar upp vid en eventuell intervju.
Sista ansökningsdag är måndagen den 17 november 2025.
Ansökan skickas via e-post till registrator@sydarkivera.se
Var vänlig ange referensnummer SARK/2025:287
Kontaktpersoner
Kontaktpersoner för mer information om tjänsten:
Mats Porsklev, förbundschef 0472 – 39 10 01
Therese Jigsved, förbundsjurist och ansvarig för dataskyddsteamet, 0472-39 10 16
Fackligt ombud
Elin Jonsson, SACO, 0472-39 10 03
Magdalena Salomonsson, Vision, 0472-39 01 82
Sydarkivera söker sommarjobbare inom analoga arkiv!
Sista ansökningsdag var den 13 april 2025
Vi söker dig som är arkivstudent då vi vill ge studenter chansen att få erfarenhet av att arbeta med arkiv.
Vi ställer inte några krav på förkunskaper eller tidigare praktisk erfarenhet av arkivarbete.
Ett starkt arkivintresse och allmän kännedom om termer och begrepp inom arkiv är däremot meriterande.
Det är också meriterande om du har erfarenheter av att söka i arkivförteckningar så som Visual arkiv eller liknande.
Vi har behov av 1 – 3 personer och arbetet sker till en början under handledning av arkivarie för att stegvis bli alltmer självständigt.
Arbetsuppgifterna består i huvudsak av arkivarbete så som att
- Hantera begäran av allmän handling
- Inventera och ordna arkiv
Det kan förekomma tunga lyft.
Kvalifikationer
Vi söker dig som fyllt 20 år och har fullgjord gymnasieutbildning och studerar arkiv och informationskunskap eller motsvarande.
Det är bra om du har erfarenhet av arkivarbete men det är inte ett krav.
Som person är du noggrann, har ett gott ordningssinne och tar stort ansvar för dina arbetsuppgifter.
Du har lätt för att lära.
Stor vikt kommer att läggas vid personlig lämplighet.
Du är en självständig och intresserad medarbetare som både kan strukturera ditt eget arbete och samtidigt samarbeta väl med andra.
Du behöver ha körkort eftersom du behöver kunna ta dig till våra arkiv på olika orter.
Omfattning
Upp till heltid i 8 – 16 veckor under sommaren med planerad start i maj/juni, eller enligt överenskommelse.
Placering
Du kommer att utgå från vårt arkiv i Bräkne-Hoby, men resor till Torsås eller Karlskrona (Region Blekinge) kommer troligen att förekomma.
Ansökan
Bifoga endast personligt brev och CV. Kopior på betyg och intyg tar du med vid en eventuell intervju.
Ansökan ska vara märkt med SARK/2025:84
Sista ansökningsdag är den 13 april 2025, intervjuer kan komma att göras löpande.
Ansökan skickas via e-post till registrator@sydarkivera.se
Kontaktperson för mer information om tjänsten
Emilia Bergvall Odhner, enhetschef, 0472-39 01 51
Fackligt ombud
Elin Jonsson, SACO, 0472-39 10 03
Magdalena Salomonsson, Vision, 0472-39 01 82
Arkivarie till huvudkontoret i Alvesta
Sydarkivera är en gemensam arkivorganisation för 38 kommuner och en region i södra Sverige. Sydarkivera hjälper förbundsmedlemmarna att uppfylla offentlighetslagstiftningens krav och skapa förutsättningar för bevarandet av vårt gemensamma kulturarv.
Arbetsuppgifter
Som arkivarie hos Sydarkivera ingår du i den enhet som ansvarar för verksamhetsstöd och rådgivning, utbildning, tillsyn och handläggning av digitala arkivleveranser. Tillsammans med kollegor från olika professioner arbetar du med att stödja Sydarkiveras förbundsmedlemmar i arbetet med informationshantering och arkivering. Du har daglig kontakt med våra förbundsmedlemmar via olika kanaler som Community och webbmöten.
I anställningen ingår det att vara systemförvaltare för Visual Arkiv och ansvara för förtecknandet av våra digitala arkiv. Du kommer arbeta tillsammans med Sydarkiveras metadatastrateg och ha en unik möjlighet att lära dig mer om standarder och specifikationer för arkivredovisning.
Sydarkivera har tagit emot digitala arkivleveranser sedan 2016 och det har börjat att komma allt fler förfrågningar om utlämnande av handlingar. I dina arbetsuppgifter ingår att handlägga utlämnande av allmänna handlingar från det digitala arkivet. Du kommer att samarbeta både med Sydarkiveras förbundsjurist och med bevarandefunktionen som hanterar framtagning av handlingar. I uppgifterna ingår att hantera uppföljning och statistik som redovisas för förbundsstyrelsen.
Som medarbetare hos Sydarkivera kommer du att ha ett omväxlande och utvecklande arbete i en komplex och variationsrik organisation. Enhetens medarbetare är fördelade på flera placeringsorter. Inom Sydarkivera har vi ett enhetligt arbetssätt som trots geografiska avstånd fungerar väl då mycket av arbetet sker med hjälp av olika digitala verktyg.
Du kommer också vara arkivredogörare för förvaltningens arkiv, hantera registrering av allmänna handlingar i dina ärenden och liknande uppgifter som förekommer inom offentlig förvaltning.
Kvalifikationer
Vi söker dig som har minst 3 års högskoleutbildning, varav minst 60 hp arkivvetenskap. Du har goda kunskaper om offentlighet och sekretess och praktisk erfarenhet av att förteckna arkiv och handlägga utlämnande av allmänna handlingar. Vi ser gärna att du har yrkeserfarenhet av arbete som arkivarie inom offentlig förvaltning, gärna kommunal eller regional sektor.
Det är meriterade om du har erfarenheter av arkivtillsyn, rådgivning eller utbildning i arkivfrågor. Det är även meriterande om du har efterenhet av sekretessbedömningar och göra menprövning i samband med utlämnande av allmän handling. Det är också meriterande om du har erfarenhet av systemförvaltning ur verksamhetsperspektiv eller långsiktigt digitalt bevarande.
Som person är du ansvarstagande och har hög integritet. Du har en god planerings- och organisationsförmåga och ett sinne för noggrannhet och struktur. I rekryteringen kommer vi lägga stor vikt vid dina personliga egenskaper och hur du kompletterar kollegorna i enheten.
Du kommer att vara i kontakt med många olika verksamheter och därför är det av största vikt att du kan uttrycka dig väl i både tal och skrift samt samverka på ett professionellt och serviceinriktat sätt både digitalt och analogt. Du förutsätts kunna arbeta självständigt men samtidigt kunna följa gemensamma arbetssätt. Du har god förmåga att arbeta tillsammans med andra och kommunicera på ett förtroendefullt sätt.
Vi erbjuder dig en professionell och stimulerande miljö samt en unik arbetsplats, fylld av experter inom arkivområdet.
Omfattning, varaktighet, placering och tillträde
Tjänsten omfattar heltid och är tills vidare.
Tillträde efter överenskommelse.
Placeringsort är Alvesta. Vi erbjuder viss möjlighet att arbeta hemifrån.
Vi har tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Därför undanber vi oss alla erbjudanden om annonserings- och rekryteringshjälp.
Ansökan
Bifoga endast personligt brev och CV. Kopior på betyg och intyg tar du med vid en eventuell intervju.
Ansökan ska vara märkt med SARK/2024:276
Sista ansökningsdag är den 20 december 2024.
Ansökan skickas via e-post till registrator@sydarkivera.se
Kontaktperson för mer information om tjänsten
Emilia Bergvall Odhner, enhetschef, 0472-39 01 51
Fackligt ombud
Elin Jonsson, SACO, 0472-39 10 03
Magdalena Salomonsson, Vision, 0472-39 01 82
Sydarkivera söker informationssamordnare
Sydarkivera är en gemensam arkivorganisation för 38 kommuner och en region i södra Sverige. Sydarkivera hjälper förbundsmedlemmarna att uppfylla offentlighetslagstiftningens krav och skapa förutsättningar för bevarandet av vårt gemensamma kulturarv.
Arbetsuppgifter
Som informationssamordnare hos Sydarkivera ingår du i den enhet som ansvarar för verksamhetsstöd och rådgivning, utbildning, tillsyn och handläggning av digitala arkivleveranser. Du kommer att vara länken mellan enhetens arkivarier, bevarandefunktionen och dataskyddsteamet. Det innebär bland annat att du deltar i aktiviteter för förbundsmedlemmarnas utsedda koordinatorer för digitala arkivleveranser.
I ett nära samarbete med våra arkivarier och specialister inom digitalt bevarande blir du en nyckelperson i det löpande arbetet med att ta emot digitala arkivleveranser och förvalta Sydarkiveras bevarandetjänster. Du kommer att delta i det löpande arbetet med digitala arkivleveranser, rådgivning med bland annat webbmöten, Wiki och Community för Sydarkiveras förbundsmedlemmar.
I anställningen ingår att förvalta och utveckla framtagna rutiner och mallar för att stödja enhetens uppdrag. Detta inkluderar arbetet med att utveckla och förvalta mallar inom konceptet VerkSAM Arkivredovisning. Vår målsättning är att rutiner och mallar ska vara pedagogiskt framställda för att stödja ett effektivt och ändamålsenligt arbetssätt. I dina uppgifter ingår att samla synpunkter och förbättringsförslag från användare. Det ingår också att implementera förändringar samt informera samt att utbilda personal och förbundsmedlemmar.
Du kommer även att vara en resurs i Sydarkiveras dataskyddsteam och delta i arbetet med rådgivning och nätverksträffar inom den anslutande tjänsten Gemensamt dataskyddsombud.
Kvalifikationer
Vi söker dig som har minst 3 års högskoleutbildning. Vi ser gärna att du har flera års yrkeserfarenhet av arbete inom offentlig förvaltning, gärna kommunal eller regional sektor. Det är meriterande om du har arbetat med arkiv eller läst arkiv- och informationsvetenskap eller motsvarande. Du har ett stort intresse för informationshanteringsfrågor och digitalisering.
Du trivs med att jobba tillsammans med kollegor från många olika yrkeskategorier. Du är lösningsinriktad och intresserad att lära dig nya saker samtidigt som du kan angripa problem när de uppstår tillsammans med dina kollegor. Ditt arbetssätt är strukturerat och väl organiserat.
I rekryteringen kommer vi lägga stor vikt vid dina personliga egenskaper och hur du kompletterar kollegorna i enheten. Du kommer att vara i kontakt med många olika verksamheter och därför är det av största vikt att du kan uttrycka dig väl i både tal och skrift samt samverka på ett professionellt och serviceinriktat sätt både digitalt och analogt.
Omfattning, varaktighet och tillträde
Anställningen omfattar heltid (eller enligt överenskommelse) och är tillsvidare.
Placeringsort: Bräkne-Hoby/Karlshamn
Vi har tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Därför undanber vi oss alla erbjudanden om annonserings- och rekryteringshjälp.
Ansökan
Bifoga endast personligt brev och CV. Kopior på betyg och intyg tar du med vid en eventuell intervju.
Ansökan ska vara märkt med SARK/2024:277
Sista ansökningsdag är den 15 december 2024.
Ansökan skickas via e-post till registrator@sydarkivera.se
Kontaktperson för mer information om tjänsten:
Emilia Bergvall Odhner, enhetschef, 0472-39 01 51
Fackligt ombud
Elin Jonsson, SACO, 0472–39 10 03
Magdalena Salomonsson, Vision, 0472–39 01 82
Sista ansökningsdag var 31 augusti
Arkivarie
Sydarkivera är en gemensam arkivorganisation för 38 kommuner och en region i södra Sverige. I dagsläget är vi ett trettiotal anställda fördelade på våra kontor i Alvesta, Hässleholm, Bräkne-Hoby, Katrineholm och Vimmerby. Inom Sydarkivera har vi ett enhetligt arbetssätt som trots geografiska avstånd fungerar väl då mycket av arbetet sker med hjälp av olika digitala verktyg. Sydarkivera hjälper förbundsmedlemmarna att uppfylla offentlighetslagstiftningens krav och skapa förutsättningar för bevarandet av vårt gemensamma kulturarv.
Arbetsuppgifter
Vi söker nu en medarbetare som tillsammans med kollegorna kommer att arbeta med att stödja förbundsmedlemmarna i arbetet kring informationshantering och arkivering. Du kommer att ingå i den enhet som ansvarar för verksamhetsstöd och rådgivning, utbildning, tillsyn och handläggning av digitala arkivleveranser. Enhetens medarbetare, i dagsläget 5 arkivarier och 1 informationsspecialist, är utspridda på flera kontor.
Som medarbetare i enheten kommer du att ha ett omväxlande och utvecklande arbete i en komplex och variationsrik organisation. Du kommer att delta i arbetet med tillsyn, rådgivning och nätverkande inom arkiv och informationshantering inom förbundskretsen. Du har daglig kontakt med våra förbundsmedlemmar via olika kanaler som Community och webbmöten. När det gäller rådgivning om e-arkiv och handläggning av digitala arkivleveranser kommer du att arbeta nära Sydarkiveras bevarandefunktion.
Kvalifikationer
Vi söker dig som har minst 3 års högskoleutbildning, varav minst 60 hp arkivvetenskap. Vi ser gärna att du har flera års yrkeserfarenhet av arbete som arkivarie inom offentlig förvaltning, gärna kommunal eller regional sektor.
Det är meriterade om du har erfarenheter av arkivtillsyn, rådgivning eller utbildning i arkivfrågor. Det är också meriterande om du har erfarenhet av systemförvaltning ur verksamhetsperspektiv.
Du trivs med att jobba tillsammans med kollegor från många olika yrkeskategorier. Du är lösningsinriktad och intresserad att lära dig nya saker samtidigt som du kan angripa problem när de uppstår tillsammans med dina kollegor. Du har ett öga för detaljer och är van att dokumentera. Ditt arbetssätt är strukturerat och väl organiserat.
I rekryteringen kommer vi lägga stor vikt vid dina personliga egenskaper och hur du kompletterar kollegorna i enheten. Du kommer att vara i kontakt med många olika verksamheter och därför är det av största vikt att du kan uttrycka dig väl i både tal och skrift samt samverka på ett professionellt och serviceinriktat sätt både digitalt och analogt. Du förutsätts kunna arbeta självständigt men samtidigt ha ett öga för att följa gemensamma arbetssätt. Du har god förmåga att arbeta tillsammans med andra och kommunicera på ett förtroendefullt sätt.
Vi erbjuder dig en professionell och stimulerande miljö samt en unik arbetsplats, fylld av kunniga experter inom arkivområdet.
Omfattning, varaktighet, placering och tillträde
Tjänsten omfattar heltid och är tills vidare.
Tillträde efter överenskommelse.
Placeringsort är något av våra kontor. Vi erbjuder viss möjlighet att arbeta hemifrån. Resor i arbetet förekommer vid exempelvis kommunbesök eller vid besök på huvudkontoret.
Vi har tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Därför undanber vi oss alla erbjudanden om annonserings- och rekryteringshjälp.
Ansökan
Bifoga endast personligt brev och CV. Kopior på betyg och intyg tar du med vid en eventuell intervju.
Ansökan ska vara märkt med SARK/2024:197.
Sista ansökningsdag är den 31 augusti 2024.
Ansökan skickas via e-post till registrator@sydarkivera.se
Kontaktperson för mer inf0rmation om tjänsten
Emilia Bergvall Odhner, enhetschef, 0472-39 01 51
Fackligt ombud
Elin Jonsson, SACO, 0472-39 10 03
Magdalena Salomonsson, Vision, 0472-39 01 82
Informationssäkerhetsspecialist
Sista ansökningsdag var den 21 maj 2024.
Kommunalförbundet Sydarkivera tillhandahåller en anslutande tjänst som gemensamt dataskyddsombud till ett flertal organisationer inom förbundskretsen. Tjänsten utförs av dataskyddsteamet med kompetens inom juridik, informationssäkerhet, IT och arkiv. Dataskyddsteamet upprätthåller funktionen dataskyddsombud för de organisationer som är anslutna till tjänsten och som Sydarkivera har avtal med.
Det övergripande uppdraget för ett dataskyddsombud är att vara rådgivande och kontrollerande gentemot den som dataskyddsteamet är dataskyddsombud för. Det innebär främst råd och stöd i olika dataskyddsfrågor, utbildning i dataskydd och kontroll av dataskyddsefterlevnad hos de anslutna.
Dataskyddsteamet tillhör organisationsmässigt Sydarkiveras centrala förvaltning, men våra medarbetare finns både på huvudkontoret i Alvesta och på våra noder. Resor i arbetet förekommer vid exempelvis utbildningar, nätverksträffar och andra möten som dataskyddsteamet arrangerar.
Dina huvudsakliga arbetsuppgifter
Du kommer att ta aktiv del i vårt dataskyddsteam och däri ingår bland annat råd och stöd inom dataskyddsfrågor och informationssäkerhetsfrågor kopplade till dataskydd till våra anslutna parter, planering och genomförande av nätverksträffar, utbildningar och andra möten samt kontroll av dataskyddsefterlevnad hos våra anslutna parter.
Du kommer att arbeta med förvaltningens systematiska informationssäkerhetsfrågor och andra frågor utifrån behov och kompetens. Det kan exempelvis gälla klassning av förvaltningens information, konsekvensbedömningar, risk- och sårbarhetsanalyser och hantering av personuppgiftsincidenter.
Kvalifikationer
Vi söker dig som har akademisk utbildning inom data- och systemvetenskap, förvaltning, juridik eller motsvarande som Sydarkivera bedömer som likvärdig. Du bör ha mycket goda kunskaper inom dataskydds- och informationssäkerhetsområdet samt några års praktisk erfarenhet från att ha arbetat med dataskyddsfrågor och informationssäkerhetsfrågor. Det är viktigt att du har erfarenhet från offentlig verksamhet eftersom Sydarkiveras verksamhet är inriktad på kommuner och regioner.
Vi vill gärna att du har erfarenhet av att hålla utbildning, både digitalt och fysiskt. Vi ser gärna att du också har erfarenhet eller kunskap om något av följande områden:
- IT-säkerhet
- Säkerhetsskydd
- AI
Som medarbetare inom dataskyddsteamet behöver du vara självgående och trygg i din roll, men även nätverkande och lyhörd. Vi värderar ett enhetligt arbetssätt med gemensamma arbetsmöten och digitala avstämningar. Du förutsätts kunna arbeta självständigt men samtidigt ha god förmåga att arbeta tillsammans med andra och kommunicera på ett förtroendefullt sätt. Stor vikt kommer att läggas vid personliga förmågor och lämplighet.
Du kommer att vara i kontakt med många olika verksamheter och därför är det av största vikt att du kan uttrycka dig väl i både tal och skrift samt samverka på ett professionellt och serviceinriktat sätt.
Omfattning, varaktighet, placering och tillträde
Tjänsten omfattar heltid och är tillsvidare. Provanställning kan bli aktuellt.
Tjänsten kommer att erbjudas valfri placering vid något av våra kontor, företrädesvis vid någon av våra noder Hässleholm, Katrineholm eller Vimmerby. Möjlighet finns att delvis arbeta på distans.
Vi intervjuar personer kontinuerligt under rekryteringsfasen. Den som får tjänsten ska vara svensk medborgare och klara en säkerhetsprövning. Tillträde efter överenskommelse.
Vi har tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Därför undanber vi oss alla erbjudanden om annonserings- och rekryteringshjälp.
Ansökan
Bifoga endast personligt brev och CV. Kopior på betyg och intyg tar du med vid en eventuell intervju.
Sista ansökningsdag är den 20 maj 2024.
Ansökan skickas via e-post till registrator@sydarkivera.se
Var vänlig ange referensnummer SARK/2024:133
Kontaktpersoner
Kontaktpersoner för mer information om tjänsten:
Mats Porsklev, förbundschef 0472 – 39 10 01
Therese Jigsved, förbundsjurist och ansvarig för dataskyddsteamet, 0472-39 10 16
Fackligt ombud
Elin Jonsson, SACO, 0472-39 10 03
Magdalena Salomonsson, Vision, 0472-39 01 82
Sista ansökningsdag var den 22 mars 2024.
Erfaren informationsspecialist med fokus på kommunal administration
Sydarkivera är en gemensam arkivorganisation för kommuner och en region i södra Sverige med i dagsläget ett fyrtiotal anställda fördelade på våra kontor i Alvesta, Hässleholm, Karlskrona, Katrineholm och Vimmerby. Sydarkivera hjälper förbundsmedlemmarna att uppfylla offentlighetslagstiftningens krav och skapa förutsättningar för bevarandet av vårt gemensamma kulturarv.
Arbetsuppgifter
Vi söker nu en medarbetare som tillsammans med kollegorna kommer arbeta med att stödja förbundsmedlemmarna i arbetet kring informationshantering och arkivering. Du kommer att ingå i den enhet som ansvarar för verksamhetsstöd och rådgivning, utbildning, tillsyn och handläggning av digitala arkivleveranser. Enhetens medarbetare är i dagsläget utspridda på flera kontor. Du kommer att vara placerad i Katrineholm med goda pendlingsmöjligheter.
Du kommer komplettera arbetsgruppen med dina erfarenheter inom systemförvaltning och din kunskap om informationshantering inom någon eller några kommunala verksamheter. I tjänsten ingår det att ansvara för ett eller flera kommunala verksamhetsområden. I dialog med förbundsmedlemmarnas verksamheter kommer du förbereda, genomföra och dokumentera digitala arkivleveranser inom verksamhetsområdet. Arbetsuppgifterna är varierande och kan i viss mån vinklas mot just dina intresseområden inom ramen för tjänsten.
Kvalifikationer
Vi söker dig som har flera års yrkeserfarenhet av offentlig verksamhet, gärna inom kommunal sektor. Du har en slutförd högskoleutbildning som är relevant för arbetsuppgifterna.
Du trivs med att jobba tillsammans med kollegor från många olika yrkeskategorier. Du är lösningsinriktad och intresserad att lära dig nya saker samtidigt som du kan angripa problem när de uppstår tillsammans med dina kollegor. Du har ett öga för detaljer och är van att dokumentera. Ditt arbetssätt är strukturerat och väl organiserat.
Det är meriterande om du har erfarenhet av systemförvaltning ur verksamhetsperspektiv. Erfarenhet av att arbeta med informationshantering inom offentlig förvaltning i roller som systemförvaltare, superanvändare av verksamhetssystem, registrator eller arkivarie är också meriterande.
Vi ser gärna att du har erfarenhet av och ett gediget intresse för arkiv och informationshantering.
I rekryteringen kommer vi lägga stor vikt vid dina personliga egenskaper och hur du kompletterar kollegorna i enheten. Du kommer att vara i kontakt med många olika verksamheter och därför är det av största vikt att du kan uttrycka dig väl i både tal och skrift samt samverka på ett professionellt och serviceinriktat sätt både digitalt och analogt. Du förutsätts kunna arbeta självständigt men samtidigt ha god förmåga att arbeta tillsammans med andra och kommunicera på ett förtroendefullt sätt.
Vi erbjuder dig en professionell och stimulerande miljö samt en unik arbetsplats, fylld av kunniga experter inom arkivområdet.
Omfattning, varaktighet, placering och tillträde
Tjänsten omfattar heltid och är tills vidare.
Tillträde efter överenskommelse.
Placeringsort är Katrineholm. Vi erbjuder viss möjlighet att arbeta hemifrån. Resor i arbetet förekommer vid exempelvis kommunbesök eller vid besök på huvudkontoret.
Vi har tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Därför undanber vi oss alla erbjudanden om annonserings- och rekryteringshjälp.
Ansökan
Bifoga endast personligt brev och CV. Kopior på betyg och intyg tar du med vid en eventuell intervju.
Ansökan ska vara märkt med SARK/2024:106
Sista ansökningsdag är den 22 mars 2024.
Ansökan skickas via e-post till registrator@sydarkivera.se
Kontaktperson för mer information om tjänsten:
Emilia Bergvall Odhner, enhetschef, 0472-39 01 51
Fackligt ombud
Elin Jonsson, SACO, 0472-39 10 03
Magdalena Salomonsson, Vision, 0472-39 01 82
Sydarkivera söker systemadministratör
Sista ansökningsdag var den 25 februari 2024.
Vi på Sydarkivera arbetar med att bevara nutiden till framtiden. Våra arkiv innehåller viktiga beslut och dokumentation inom alla olika verksamhetsområden som kommuner och regioner ansvarar för. För att kunna bevara digital information krävs långsiktig hållbarhet både för organisation, system, metoder och kunskap.
Kommunalförbundet hör till den offentliga sektorn och styrs av förtroendevalda politiker Sydarkivera är gemensam arkivmyndighet för de medlemmar som är med i förbundet, vilket innebär att vi ansvarar för att bevara och lämna ut information till allmänhet och forskare på ett säkert sätt. Grunduppdraget är att förvalta en gemensam bevarandeplattform, ta emot digitala överföringar samt ge råd och stöd i frågor om informationsförvaltning och digitalt bevarande.
Överföringarna ökar och vi behöver utöka med ytterligare en mottagningsansvarig tekniker.
Läs mer om oss på www.sydarkivera.se
Arbetsuppgifter
Som systemadministratör på Sydarkiveras mottagning kommer du att arbeta i en mindre arbetsgrupp. Som mottagningsansvarig tekniker tar du emot och hanterar information för långtidsbevarande. Du arbetar på uppdrag från Sydarkiveras specialister inom digitalt bevarande. I din roll ingår att ha dialog med förbundsmedlemmarnas tekniker i samband med överföring samt att dokumentera och demonstrera resultatet av analys och kontroll av överföringar. Vi tar emot många olika typer av information, men mycket kommer i form av strukturerade dokument och/eller databaser. Vi har ett etablerat arbetssätt med rutiner och mallar som hela tiden förbättras och anpassas för nya typer av överföringar.
I dina arbetsuppgifter ingår att löpande hantera och dokumentera analys och kontroll av överförda filer, till exempel vad gäller filformat och informationsstruktur. Det ingår även att delta i arbetet med att planera och genomföra bevarandeåtgärder inför inläsning i bevarandessystem. Du deltar i test och utvärdering av nya och uppdaterade programvaror för digitalt bevarande.
Kvalifikationer
Vi söker dig som har ett intresse av att arbeta med öppna standarder och programvaror och samtidigt har en förståelse för digital information. Du trivs med att jobba tillsammans med kollegor från många olika yrkeskategorier. Du är lösningsinriktad och intresserad att lära dig nya saker samtidigt som du kan angripa problem när de uppstår tillsammans med dina kollegor. Du har ett öga för detaljer och är van att dokumentera. Ditt arbetssätt är strukturerat och väl organiserat.
Du har kunskaper inom till exempel XML, SQL och i övrigt goda IT-kunskaper. Du behöver kunna hantera både svenska och engelska i tal och skrift.
Du har en slutförd högskoleutbildning som är relevant för arbetsuppgifterna.
Det är meriterade om du har tidigare erfarenhet av att arbeta med digitalt bevarande och de öppna standarder, specifikationer och programvaror som förekommer. Det är även meriterade om du har erfarenhet av att hantera olika typer av filer och programvaror i såväl Linux som Microsoft-miljöer.
Omfattning, varaktighet, placering och tillträde
Tjänsten omfattar heltid och är tills vidare.
Tjänsten kommer att erbjudas placering vid vårt huvudkontor i Alvesta. Möjlighet finns att delvis arbeta på distans.
Den som får tjänsten ska vara svensk medborgare och klara en säkerhetsprövning.
Tillträde efter överenskommelse.
Vi har tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Därför undanber vi oss alla erbjudanden om annonserings- och rekryteringshjälp.
Ansökan
Sista ansökningsdag är den 25 februari 2024.
Bifoga endast personligt brev och CV. Kopior på betyg och intyg tar du med vid en eventuell intervju.
Ansökan skickas via e-post till registrator@sydarkivera.se
Var vänlig märk ansökan med referensnummer SARK/2024:64.
Kontaktpersoner:
Karin Bredenberg, systemägare Sydarkiveras bevarandeplattform, 0472-39 01 64
Fackligt ombud
Elin Jonsson, DIK/Akademikerföreningen SACO, 0472-39 10 03
Magdalena Salomonsson, Vision, 0472-39 01 82
Sydarkivera söker systemadministratör
Sista ansökningsdag var den 15 november 2023.
Vi på Sydarkivera arbetar med att bevara nutiden till framtiden. Våra arkiv innehåller viktiga beslut och dokumentation inom alla olika verksamhetsområden som kommuner och regioner ansvarar för. För att kunna bevara digital information krävs långsiktig hållbarhet både för organisation, system, metoder och kunskap.
Som kommunalförbund hör vi till den offentliga sektorn och styrs av förtroendevalda politiker. Sydarkivera är gemensam arkivmyndighet för sina förbundsmedlemmar, vilket innebär att vi ansvarar för att bevara och lämna ut information till allmänhet och forskare på ett säkert sätt. Grunduppdraget är att förvalta en gemensam bevarandeplattform, ta emot digitala överföringar samt ge råd och stöd i frågor om informationsförvaltning och digitalt bevarande.
Arbetsuppgifter
Som systemadministratör på Sydarkiveras IT-enhet är dina arbetsuppgifter fokuserade på serverdrift, lagring, nät, virtualisering och applikationer. IT-miljön består främst av Linux-baserade system och öppna programvaror. IT-driften körs i egen regi och vi har dubbla datorhallar för att säkerställa redundans. Du kommer att vara involverad i hela livscykeln kring våra tjänster, från införande till förvaltning och avveckling. Du kommer kunna delta i alla typer av arbetsuppgifter inom IT-enheten.
Vårt främsta uppdrag är att säkerställa tjänster för långsiktigt digitalt bevarande och du kommer att vara en viktig del i detta arbete tillsammans med Sydarkiveras specialister inom digitalt bevarande och mottagningsansvariga tekniker.
Hos oss blir du inte inboxad, utan får den unika chansen att arbeta brett och utvecklas inom allt som ingår i en komplett IT-organisation!
Kvalifikationer
Vi söker dig som drivs av utveckling och förvaltning av IT-tjänster för viktig samhällsnytta. Du har några års arbetslivserfarenhet och intresse för både förändringsjobb och förvaltning. Du är både driven och serviceinriktad. Hos oss kommer du att arbeta tillsammans med kollegor från många olika yrkeskategorier. Det innebär att du behöver vara lösningsinriktad och intresserad att lära dig nya saker samtidigt som du kan angripa problem när de uppstår tillsammans med dina kollegor.
Du har en slutförd utbildning som är relevant för arbetsuppgifterna minst motsvarande yrkesinriktad gymnasieutbildning. Du har erfarenheter eller kunskaper inom till exempel lagring, servers och nätverk. Du behöver kunna hantera både svenska i tal och skrift, och gärna också bra språkkunskaper i engelska. Du behöver ha körkort eftersom en del arbete sker på annan ort.
Det är meriterande om du har kunskap om skript- och programspråk så som exempelvis bash och python. Det är även meriterande om du har erfarenhet av att arbeta med flera olika operativ- och ekosystem. Vi ser gärna att du har några års erfarenhet av liknade arbetsuppgifter.
För att vidareutveckla dig inom de områden som behövs för dina arbetsuppgifter är du beredd att genomgå den träning och utbildning som krävs.
Omfattning, varaktighet, placering och tillträde
Anställningen omfattar heltid och är tills vidare. Provanställning kan bli aktuellt.
Placeringsorten är Alvesta. Anställningen förutsätter att du arbetar på plats i Alvesta, men det finns möjlighet att arbeta en dag i veckan på distans.
Den som får anställningen ska vara svensk medborgare och klara en säkerhetsprövning.
Tillträde efter överenskommelse.
Vi har tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Därför undanber vi oss alla erbjudanden om annonserings- och rekryteringshjälp.
Ansökan
Sista ansökningsdag är den 15 november 2023.
Ansökan skickas via e-post till registrator@sydarkivera.se
Var vänlig ange referensnummer SARK/2023:292
Bifoga endast personligt brev och CV. Kopior på betyg och intyg tar du med vid en eventuell intervju.
Kontaktpersoner:
Mårten Lindstrand, enhetschef, 0472-39 10 07
Elin Jonsson, bevarandestrateg, 0472-39 10 03
Annika Ekdahl, HR-ansvarig, 070-839 69 40
Fackligt ombud
Ria Larsson, DIK/Akademikerföreningen SACO 0472-39 01 70
Sydarkivera söker arkivarie till Sörmland/Östergötland
Sista ansökningsdag var den 20 oktober 2023.
Sydarkivera är en gemensam arkivorganisation för kommuner och en region i södra Sverige med i dagsläget ett fyrtiotal anställda fördelade på våra kontor i Alvesta, Hässleholm, Karlskrona, Katrineholm och Vimmerby. Inom Sydarkivera har vi ett enhetligt arbetssätt som trots geografiska avstånd fungerar väl då mycket av arbetet sker med hjälp av olika digitala verktyg. Sydarkivera hjälper förbundsmedlemmarna att uppfylla offentlighetslagstiftningens krav och skapa förutsättningar för bevarandet av vårt gemensamma kulturarv.
Vi söker nu en arkivarie som tillsammans med kollegorna kommer arbeta med att stödja förbundsmedlemmarna i arbetet kring informationshantering och arkivering. Du kommer att ingå i den enhet som ansvarar för verksamhetsstöd och rådgivning, utbildning, tillsyn och handläggning av digitala arkivleveranser. Enhetens medarbetare är i dagsläget utspridda på flera kontor. I tjänsten ingår det att ansvara för ett verksamhetsområde och du får möjligheten att fördjupa dig i frågor om bevarande och gallring inom den verksamheten. I dialog med medlemmarnas verksamheter kommer du förbereda, genomföra och dokumentera digitala arkivleveranser inom verksamhetsområdet.
Därutöver genomför du tillsammans med dina kollegor arkivtillsyn och rådgivning. Arkivarierna inom enheten delar även på ansvaret att ta fram utbildningar inom arkiv och informationshantering, vilket ger dig möjlighet att dela med dig av dina kunskaper och erfarenheter inom vår utbildningsverksamhet. I tjänsten ingår även rollen medlemssamordnare där du blir du första kontakt och länken mellan förbundet och ett antal medlemmar. Du kan också komma att delta i arbetet med att ansluta nya medlemmar till förbundet.
Vi erbjuder Dig
Vi erbjuder dig en professionell och stimulerande miljö samt en unik arbetsplats, fylld av kunniga experter inom arkivområdet.
Kvalifikationer
Vi söker dig som har minst 3 års högskoleutbildning, varav minst 60 hp arkivvetenskap, eller annan utbildning som vi bedömer som likvärdig.
Det är meriterande om du har några års yrkeserfarenhet som arkivarie och även har kunskap om gällande regelverk, gärna inom kommunal sektor. Vi ser gärna att du har erfarenhet av arkivtillsyn och av att med hjälp av ditt gedigna intresse för arkiv och informationshantering ge råd och stöd. Det är meriterande om du har erfarenhet av att hålla i utbildningar.
I rekryteringen kommer vi lägga stor vikt vid dina personliga egenskaper och hur du kompletterar kollegorna i enheten. Du kommer att vara i kontakt med många olika verksamheter och därför är det av största vikt att du kan uttrycka dig väl i både tal och skrift samt samverka på ett professionellt och serviceinriktat sätt både digitalt och analogt. Du förutsätts kunna arbeta självständigt men samtidigt ha god förmåga att arbeta tillsammans med andra och kommunicera på ett förtroendefullt sätt.
Omfattning, varaktighet, tillträde
Tjänsten omfattar heltid och är tills vidare.
Tillträde 2023-12-01 eller efter överenskommelse.
Placeringsort är företrädesvis Katrineholm eller Vimmerby, men även Hässleholm eller Alvesta kan bli aktuellt. Vi erbjuder viss möjlighet att arbeta hemifrån. Resor i arbetet förekommer vid exempelvis kommunbesök eller vid besök på huvudkontoret.
Ansökan
Ansökan ska vara märkt med SARK/2023:257
Sista ansökningsdag är 2023-10-20.
Ansökan skickas via e-post till registrator@sydarkivera.se
Kontaktperson för mer information om tjänsten:
Emilia Bergvall Odhner, enhetschef, 0472-39 01 51
Mats Porsklev, förbundschef 0472-39 10 01
Fackligt ombud
Ria Larsson, DIK/Akademikerföreningen SACO 0472-39 01 70

