Här hittar du Sydarkiveras lediga anställningar. När förbundet behöver nya medarbetare så publiceras annonserna här och på andra relevanta platsannonssidor.

Tryck på sektionerna nedan för att läsa mer om anställningarna, vad du kan förvänta dig när du jobbar hos oss och hur du skickar in din ansökan.

Lediga anställningar

Det finns inga lediga anställningar just nu

Informationsarkitekt  

Kommunalförbundet Sydarkivera är en gemensam arkivorganisation och arkivmyndighet för kommuner i södra Sverige. Vi är ett trettiotal anställda fördelade på kontor i Alvesta, Hässleholm, Karlskrona, Katrineholm och Vimmerby. Denna tjänst har placeringsort Katrineholm. 

Sydarkiverabastjänster är att samordna digitala arkivleveranser från förbundsmedlemmarnaverksamhetssystem, förvalta gemensamt bevarandesystem samt ge råd och stöd när det gäller informationshantering och arkiv. Vi samverkar med andra aktörer nationellt och internationellt i olika projekt inom långsiktig digital informationsförsörjning. Förutom våra bastjänster så har vi gemensamt dataskyddsombud och analoga arkiv som anslutande tjänster. 

Vi söker nu en informationsarkitekt att ingå i Sydarkiveras stab för att förstärka vårt team som arbetar med utredningar och projekt inom digitalt bevarandeSydarkiveras stab hanterar bland annat interna stödfunktioner och ansvarar för bevarandefunktionen som hanterar långsiktigt digitalt bevarande. Dina kunskaper och erfarenheter inom området informationsmodeller kommer att göra det möjligt för oss att hantera överföringar av digitala objekt inom nya leveranstyper.   

Arbetsuppgifter

  • Delta i utredningar av nya leveranstyper tillsammans med dina kollegor och förbundsmedlemmarnas systemförvaltnings- och arkivorganisationer  
  • Ansvara för att respektive leveranstyps informationsmodeller är utredda och ta fram policydokument som behövs  
  • Delta i arbetet med att koordinera digitala arkivleveranser för överföringar till Sydarkiveras bevarandesystem 
  • Delta med dina kunskaper och erfarenheter i externa projekt och samarbeten inom digitalt bevarande 
  • Delta i arbetet med rådgivning och nätverkande för erfarenhetsutbyte inom digitalt bevarande inom förbundskretsen 
  • Delta i arbetet med förvaltning av bevarandesystem samt Sydarkiveras administrativa system. 
  • Delta i övrigt förekommande uppgifter inom Sydarkiveras verksamhet relaterade till stabens arbete  

Kvalifikationer

Du måste ha 

  • Slutförd högre utbildning med kurser inom informationsvetenskap, datavetenskap, systemvetenskap eller motsvarande 
  • Kunskap om arkitektur, metoder och principer för komplexa informationssystem 
  • Kunskap om eller erfarenhet av standarder och specifikationer inom informationshantering 
  • Erfarenhet av att arbete i projekt och utföra utredningsuppdrag 
  • Grundläggande förståelse för systemförvaltning i en komplex miljö baserad på öppen källkod 
  • Grundläggande kunskaper om informationssäkerhet och dataskydd 
  • Goda kunskaper i svenska och engelska både i tal och skrift 

Det är meriterande om du också har 

  • Grundläggande kunskap eller erfarenhet av standarder och specifikationer inom e-arkivering
  • Kunskap om projektmetodik 
  • Kunskap om metoder och principer om systemförvaltning 
  • Erfarenhet av systemförvaltning ur verksamhetsperspektiv 
  • Erfarenhet av informationssäkerhetsklassning, risk- och konsekvensanalyser 
  • Erfarenhet av att arbeta i offentlig verksamhet, kommun eller region 

Dina förmågor

Vi söker dig som i kombination med att kunna hantera olika typer av digitala informationsobjekt även har en god planerings- och organisationsförmåga för projekthantering. Du trivs både med att arbeta självständigt med egna utredningar och att arbeta i projekt tillsammans med kollegor från många olika yrkeskategorier. Vår nätverkande miljö kräver att du har ett stort engagemang och gärna delar med dig av dina kunskaper och erfarenheter. 

Omfattning, varaktighet och tillträde 

Anställningen omfattar heltid och är tillsvidare. Tillsvidareanställningen inleds med 6 månaders provanställning. Tillträde september 2021 eller efter överenskommelse. Placeringsort är Katrineholm. Den som får tjänsten ska vara svensk medborgare och klara en säkerhetsprövning via säkerhetspolisen. 

Ansökan

Sista ansökningsdag är den 6 april 2021. I ett första steg kommer vi ha intervjuer på distans.  

Ansökan skickas via e-post till registrator@sydarkivera.se  

Ange referensnummer: SARK/2021:99 

Vi har tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Därför undanber vi oss alla erbjudanden om annonserings- och rekryteringshjälp. 

Kontaktperson för mer information 

Mats Porsklev, förbundschef, 0472-39 10 01 

Karin Bredenberg, metadatastrateg, 0472-39 01 64  

Elin Jonsson, systemförvaltare, 0472-39 10 03 

Fackligt ombud 

Christian Jarnekrantz, DIK/Akademikerföreningen SACO, 0472-39 01 52 

Vikariepool

Har du gått i pension och saknar sus och dus i arkivet?

Eller är du nyutbildad och vill in på arbetsmarknaden? Många av våra förbundsmedlemmar efterfrågar ibland hjälp med arkivgöromål. Vill du bli medlem i vår ”vikariepool”?

Tyvärr lovar vi inga uppdrag eller arbete. Allt beror på vilka kortsiktiga behov som uppstår men vi vill erbjuda dig:

  • Möjligheten att bli medlem i vår vikariepool
  • Efter behov få handledning av kunniga arkivarier när du är ute på uppdrag
  • Bli en medlem i vårt nätverk

Vi tar gärna emot ditt CV. Det gäller även dig som driver egen firma. Skriv gärna vilka kommuner du kan tänka dig att arbeta i.

Ring Bernhard på 070 – 466 86 86 om du vill veta mer.

CV kan skickas till bernhard.neuman@sydarkivera.se.

Genom att skicka in ditt CV godkänner du att Sydarkivera behandlar dina personuppgifter i syfte att kunna erbjuda förbundsmedlemmarna vikarier.

Gamla annonser

Utredare/projektledare

Kommunalförbundet Sydarkivera

Sydarkivera är en gemensam arkivorganisation och arkivmyndighet för kommuner i södra Sverige. Vi är ett trettiotal anställda fördelade på kontor i Alvesta, Hässleholm, Karlskrona, Katrineholm och Vimmerby. Denna tjänst har placeringsort Katrineholm.

Sydarkiveras bastjänster är att samordna digitala arkivleveranser från förbundsmedlemmarnas verksamhetssystem, förvalta gemensamt arkivsystem samt ge råd och stöd när det gäller informationshantering och arkiv. Vi samverkar med andra aktörer nationellt och internationellt i olika projekt inom långsiktig digital informationsförsörjning. Förutom våra bastjänster så har vi gemensamt dataskyddsombud och analoga arkiv som anslutande tjänster.

Vi söker nu en utredare/projektledare att ingå i Sydarkiveras stab som bland annat hanterar interna stödfunktioner, verksamhetsutveckling samt systemförvaltning för både administrativa system och bevarandesystemet.

Arbetsuppgifter

  • Koordinera arbetet med digitala arkivleveranser och utredning av nya leveranstyper tillsammans med dina kollegor och förbundsmedlemmarnas systemförvaltnings- och arkivorganisationer
  • Samordna och driva arbetet med att vidareutveckla Sydarkiveras bastjänster och anslutande tjänster
  • Delta i olika roller i externa projekt och samarbeten
  • Delta i arbetet med rådgivning och nätverkande för erfarenhetsutbyte inom förbundskretsen
  • Samordna Sydarkiveras administrativa system
  • Förvalta samarbetsplattformar och samarbetsapplikationer som används i Sydarkiveras verksamhet
  • Delta i övrigt förekommande uppgifter inom Sydarkiveras verksamhet

Kvalifikationer

Vi söker dig som har en god planerings- och organisationsförmåga. Du trivs både med att arbeta självständigt med egna utredningar och att arbeta i projekt tillsammans med kollegor från många olika yrkeskategorier. Vår nätverkande miljö kräver att du har ett stort engagemang och gärna delar med dig av dina kunskaper och erfarenheter.

Du måste ha 

  • Erfarenhet av att planera, leda och delta i projekt samt utredningsuppdrag
  • Slutförd utbildning från universitet eller högskola med kurser inom informationsvetenskap, datavetenskap, systemvetenskap eller motsvarande
  • Grundläggande förståelse för systemförvaltning i en komplex miljö baserad på öppen källkod
  • Grundläggande kunskaper om informationssäkerhet och dataskydd
  • Goda kunskaper i svenska och engelska både i tal och skrift

Det är meriterande om du också har

  • Kunskap om projektmetodik
  • Kunskap om metoder och principer om systemförvaltning
  • Erfarenhet av systemförvaltning ur verksamhetsperspektiv
  • Erfarenhet av att arbeta i offentlig verksamhet, kommun eller region
  • Erfarenhet av informationssäkerhetsklassning, risk- och konsekvensanalyser
  • Grundläggande kunskap eller erfarenhet av standarder och specifikationer inom informationshantering och e-arkivering

Omfattning, varaktighet och tillträde

Anställningen omfattar heltid och är tillsvidare. Tillsvidareanställningen inleds med 6 månaders provanställning. Tillträde mars 2021 eller efter överenskommelse. Placeringsort är Katrineholm. Den som får tjänsten ska vara svensk medborgare och klara en säkerhetsprövning via säkerhetspolisen.

Ansökan

Sista ansökningsdag är den 25 januari 2021. I ett första steg kommer vi ha intervjuer på distans.

Ansökan skickas via e-post till registrator@sydarkivera.se

Ange referensnummer: SARK/2020:198

Vi har tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Därför undanber vi oss alla erbjudanden om annonserings- och rekryteringshjälp.

Kontaktperson för mer information

Mats Porsklev, förbundschef, 0472-39 10 01

Karin Bredenberg, metadatastrateg, 0472-39 01 64

Elin Jonsson, systemförvaltare, 0472-39 10 03

Fackligt ombud

Christian Jarnekrantz, DIK/Akademikerföreningen SACO, 0472-39 01 52

Administratör 75  100 %, vikariat

Vi söker en vikarierande administratör med placering på vårt huvudkontor i Alvesta. Som medarbetare i kommunalförbundet Sydarkivera blir du en viktig kugge i vårt bygge av en arkivorganisation att lita på. Detta är ett vikariat tills ordinarie befattningshavare återgår i tjänst.  

Dina huvudsakliga arbetsuppgifter innefattar

  • Nämndadministration. 
  • Delta i registrering av allmänna handlingar, expediering av beslut samt närarkiv. 
  • Administration av förtroendevalda och personal. 
  • Kundfakturering och avstämningar. 
  • Administration i vårt bokningssystem och service i samband med möten, utbildningar, workshopar och konferenser samt nätverksträffar. 
  • Systemsamordning administrativa system. 
  • Månadsrapporter och statistik
  • Bemanna telefonväxel.
  • Övriga administrativa kontorsgöromål. 

Vi använder oss av Visma ekonomisystem samt Lex för ärende och dokumenthantering, Lega Online för kursadministration, Troman förtroendemannaregister och Microsoft Office 365 för kontors IT. Lönehantering sker via Ronneby kommun som är vår samarbetspartner dock sker viss hantering av löpande rapportering till Ronneby samt bokföring i Visma. 

Vi söker dig som har administrativ utbildning. Erfarenhet av arbete med ekonomi, personalfrågor och administration är ett kravDu kommer att arbeta självständigt med eget ansvar och med nära samverkan med kollegor inom förbundet. Du har lätt för att samarbetaär serviceinriktad och är driftig samt har lätt för att kommunicera både via telefon och personliga kontakter samt e-post. Van med ett digitalt arbetssätt. Meriterande är om du har erfarenhet från liknande arbetsuppgifter och vi ser gärna att du har erfarenhet av kommunal förvaltning. 

Kommunalförbundet Sydarkivera är en gemensam arkivorganisation för kommuner i södra SverigeVi är 36 anställda med kontor i Alvesta, Vimmerby, Karlskrona, Katrineholm och Hässleholm. Vi arbetar med digitala och pappersarkiv, förvaltar gemensamt digitalt arkivsystem samt ger råd och stöd när det gäller informationshantering och arkiv samt är dataskyddsombud för ett antal kommuner / medlemmar.  

Vi har tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Därför undanber vi oss alla erbjudanden om annonserings- och rekryteringshjälp.  

Ansökan 

Sista ansökningsdag är den 31 januari 2021. Vi intervjuar personer kontinuerligt under rekryteringsfasen. 

Tillträde Mars 2021 eller efter överenskommelse.  

I ett första steg kommer vi ha intervjuer på distans.  

Ansökan skickas via e-post till registrator@sydarkivera.se 

Kontaktpersoner för mer information om tjänsten: 

Mats Porsklev, förbundschef 0472 – 39 10 01, 072 – 99 33 281 

Emilia Bergvall Odhner, enhetschef, 0472 – 39 01 51 

 

Databasadministratör, DBA

Kommunalförbundet Sydarkivera

Sydarkivera är en gemensam arkivorganisation och arkivmyndighet för kommuner i södra Sverige. Vi är ett trettiotalanställda fördelade på våra kontor i Alvesta, Hässleholm, Karlskrona, Vimmerby och Katrineholm.

Sydarkiveras uppdrag är att samordna digitala arkivleveranser från verksamhetssystem, förvalta gemensamt arkivsystem samt ge råd och stöd när det gäller informationshantering och arkiv. Sydarkiveras processer kring digitalt bevarande bygger i sin helhet på referensmodellen OAIS. Vi samverkar med andra aktörer nationellt och internationellt i olika projekt för att kunna säkerställa digitala handlingars äkthet och tillgänglighet under mycket lång tid.

Vi söker nu en erfaren databasadministratör på halvtid. Du kommer framförallt att arbeta med att genomföra och effektivisera våra digitala arkivleveranser för leveranstypen databaser. Som anställd hos oss kommer du att vara en viktig del för att hantera löpande leveranser där uttagen utförs från applikationers datalager.

Du kommer att ingå i en förvaltningsorganisation där det redan finns ansvariga för digitalt arkivsystem och digitala arkivleveranser (objektägare och förvaltningsledare) med beställaransvar. Sydarkivera har it-funktion i egen regi och datacenter i egna depåer. Du kommer att vara placerad på enheten för it och utveckling.

Arbetsuppgifter

I ett nära samarbete med våra systemadministratörer och arkivarier får du en viktig roll i det löpande arbetet med att hantera databaser. Vi arbetar framförallt med uttag och bevarande av relationsdatabaser i SIARD-format. Källsystemen använder olika databashanterare och systemen vi arbetar med har ofta hängt med i många år.

I dina arbetsuppgifter ingår:

  • Paketering av databaser till SIARD format
  • Genomgång av inkomna databasleveranser tillsammans med dina kollegor på Sydarkivera
  • Övrig databasadministration, i både aktiva och inaktiva system
  • Delta i övrigt förekommande uppgifter inom Sydarkiveras verksamhet med digitalt bevarande

Kvalifikationer

Vi söker dig som är självgående, välstrukturerad och har långvarig erfarenhet som databasadministratör. Du kan ha fått din erfarenhet genom praktiskt arbete inom databasområdet, gärna inom offentlig kommunal verksamhet. Du har ett öga för detaljer, är van att dokumentera och dela med dig av kunskaper och erfarenheter inom databasområdet.

Du har goda kunskaper om SQL. Du behöver också kunskaper om XML då SIARD-uttagen baseras på XML-formatet. Vi ser gärna att du har erfarenhet av flera förekommande databashanterare.

Du behöver kunna hantera svenska och engelska både i tal och skrift.

Tidigare erfarenhet av databasarkivering och kunskap SIARD-standarden är meriterande.

Omfattning, varaktighet och tillträde

Anställningen omfattar projektanställning på 50% under 1 år med möjlighet till tillsvidare anställning. Tillträde 1 januari 2021 eller efter överenskommelse. Placeringsort är Alvesta med möjlighet till distansarbete.

I anställningen ingår åtkomst till såväl sekretessmaterial som säkra depåer vilket innebär att den som får tjänsten ska vara svensk medborgare och klara en säkerhetsprövning via säkerhetspolisen.

Ansökan

Sista ansökningsdag är den 4 december 2020

Ansökan skickas via e-post till registrator@sydarkivera.se

Ange referensnummer: SARK/2020:180

Kontaktperson för mer information:

Mårten Lindstrand, enhetschef Utveckling & IT, 0472-39 10 07

Karin Bredenberg, metadatastrateg och systemansvarig, 0472-39 01 64

Arkivarie,  Karlskrona/Region Blekinge

Kommunalförbundet Sydarkivera

Vi är en gemensam arkivorganisation för kommuner i södra Sverige med i dagsläget ett trettiotal anställda fördelade på våra kontor i Alvesta, Karlskrona, Vimmerby och Hässleholm. Sydarkivera samordnar digitala arkivleveranser från verksamhetssystem, förvaltar gemensamt arkivsystem, utför tillsyn samt ger råd och stöd när det gäller informationshantering och arkiv.

Vi söker en arkivarie som representerar Sydarkivera på plats hos Region Blekinge. Du kommer att ingå enheten för Centralarkiv och Digitisering som ansvarar för depåverksamheten ute hos Region Blekinge.  I arbetet ingår sedvanliga arbetsuppgifter såsom:

  • Handleda arkivassistenten i att ordna och förteckna arkiv, upprätta arkivbeskrivningar och liknande uppgifter
  • Lämna ut allmänna handlingar
  • Lämna rådgivning till medarbetare inom Region Blekinge
  • Inventera arkivmaterial

Region Blekinge är i ett spännande stadie där traditionellt depåarbete samt utvecklande av den digitala vården kan komma rymmas inom samma tjänst.

Enheten arbetar nära funktionerna för bevarandeplanering, utveckling och IT som finns på huvudkontoret i Alvesta. Du kan komma att få delta i arbetet med leveransutredning kring uttag av information ur Region Blekinges verksamhetssystem till det digitala slutarkivet.

Enhetens medarbetare är utspridda hos kunder i Karlskrona, Östra Göinge, Oskarshamn och Vimmerby. Inom Sydarkivera har vi ett enhetligt arbetssätt som trots geografiska avstånd fungerar väl då mycket av arbetet sker med hjälp av olika digitala verktyg. Resor i arbetet kan förekomma.

Vi erbjuder Dig

Vi erbjuder dig en professionell och stimulerande miljö med goda möjligheter till personlig utveckling samt en unik arbetsplats, fylld av kunniga experter inom arkivområdet. Vi har en dynamisk arbetsmiljö och stora möjligheter till flexibel arbetstid.

Kvalifikationer

Vi söker dig som har minst 3 års högskoleutbildning, varav minst 60 hp arkivvetenskap eller har annan utbildning som vi bedömer som likvärdig.

Du har ett gediget intresse av frågor som rör arkiv och informationsförvaltning. Vi värderar ett enhetligt arbetssätt med gemensamma arbetsmöten och avstämningar. Det är särskilt meriterande om du har utbildning och kunskaper i digitalt bevarande, systemvetenskap för arkivarier eller liknande.

Du kommer att vara i kontakt med många olika verksamheter och därför är det av största vikt att du kan uttrycka dig väl i både tal och skrift samt samverka på ett professionellt och serviceinriktat sätt

Vi ser gärna att du har erfarenhet av arkivtillsyn, att göra gallringsutredningar och ge råd och stöd inom arkiv och informationsförvaltning såväl digital som analog. Tidigare erfarenhet från regionsektor och kunskap om gällande regelverk är meriterande.

Omfattning, varaktighet, tillträde

Tjänsterna omfattar heltid (deltid kan diskuteras vid behov), och är tillsvidare. Tilltänkt tillträde 1 september 2020 eller efter överenskommelse.  Placeringsort är Karlskrona.

För att vara så flexibla som möjligt i denna anställning så intervjuar vi kandidater fortlöpande.

Ansökan

Sista ansökningsdag är den 31 juli 2020

Ansökan skickas via e-post till registrator@sydarkivera.se

Kontaktperson för mer information om tjänsten:

  • Bernhard Neuman, Arkivchef, Centralarkiv och Digitisering, 070-466 86 86
  • Mats Porsklev, Förbundschef 0472 – 39 10 01

Fackligt ombud

Christian Jarnekrantz, DIK/Akademikerföreningen SACO 0472-39 01 52

Sista ansökningsdag var 2020-06-14

Vi är en gemensam arkivorganisation för kommuner i södra Sverige med i dagsläget ett trettiotal anställda fördelade på våra kontor i Alvesta, Karlskrona, Vimmerby och Hässleholm. Sydarkivera samordnar digitala arkivleveranser från verksamhetssystem, förvaltar gemensamt arkivsystem, utför tillsyn samt ger råd och stöd när det gäller informationshantering och arkiv.

Vi söker två arkivarier som representerar Sydarkivera på plats i vårt nya lokalkontor (nod) i Katrineholm. Du kommer att ingå enheten för Tillsyn och informationsförvaltning som ansvarar för verksamhetsstöd och rådgivning, utbildning, tillsyn och digitala arkivleveranser. Enheten arbetar nära funktionerna för bevarandeplanering, utveckling och IT som finns på huvudkontoret i Alvesta. Enhetens medarbetare är i dagsläget utspridda på noderna i Hässleholm och Vimmerby. Inom Sydarkivera har vi ett enhetligt arbetssätt som trots geografiska avstånd fungerar väl då mycket av arbetet sker med hjälp av olika digitala verktyg. Resor i arbetet förekommer vid exempelvis kommunbesök och vid tillsyn.

I båda tjänsten ingår bland annat rollerna:

Ämnesansvarig: Du kommer att arbeta som ämnesansvarig och får möjlighet att ansvara ett kommunalt verksamhetsområde (till exempel ekonomi, socialt stöd eller kommunala bolag), fördjupa dig i frågor om bevarande och gallring inom den verksamheten. Det här arbetet är knutet till samverkan kring mallarna i konceptet VerkSAM Arkivredovisning. Du kommer som ämnesansvarig i dialog med kommunernas verksamheter förbereda, genomföra och dokumentera digitala arkivleveranser samt genomföra nätverksträffar inom ditt verksamhetsområde.

Medlemssamordnare: Du kommer att få rollen som medlemssamordnare för ett antal kommuner inom ditt upptagningsområde. I rollen som medlemssamordnare blir du medlemmarnas första kontakt och länken mellan förbundet och förbundsmedlemmarna. Du ansvarar för allmän rådgivning inom arkiv, informationsförvaltning och dataskyddsförordningen. Inom råd och stödverksamheten ingår det även att hålla i kortare utbildningar. Du kommer även att genomföra tillsyn hos kommunerna. Du kan komma att delta i arbetet med att ansluta nya medlemmar till förbundet.

Den ena tjänsten kan komma att ha en arbetsledande roll och kommer även att ha rollen som nodsamordnare och samordna det praktiska vid noden/lokalkontoret.

I en av tjänsterna ingår det att samordna och utveckla arbetet VerkSAM Arkivredovisning, vårt koncept för mallar och gallringsråd. Det kommer även vara en viktig del i våra användar- och intressentnätverk.

Vi erbjuder dig

Vi erbjuder dig en professionell och stimulerande miljö med goda möjligheter till personlig utveckling samt en unik arbetsplats, fylld av kunniga experter inom arkivområdet. Vi har en dynamisk arbetsmiljö och stora möjligheter till flexibel arbetstid.

Kvalifikationer

Vi söker dig som har minst 3 års högskoleutbildning, varav minst 60 hp arkivvetenskap eller har annan utbildning som vi bedömer som likvärdig.

Du har ett gediget intresse av frågor som rör arkiv och informationsförvaltning. Som arkivarie inom enheten för Tillsyn och informationsförvaltning behöver du vara säker i din roll och självgående, men även nätverkande och lyhörd. Vi värderar ett enhetligt arbetssätt med gemensamma arbetsmöten och avstämningar. Det är särskilt meriterande om du har erfarenheter och kunskaper om att arbeta med informationsförvaltning hos kommunala bolag och stiftelser.

I rekryteringen kommer vi lägga stor vikt vid dina personliga egenskaper och hur du kompletterar kollegorna i enheten. Du kommer att vara i kontakt med många olika verksamheter och därför är det av största vikt att du kan uttrycka dig väl i både tal och skrift samt samverka på ett professionellt och serviceinriktat sätt. Vi ser gärna att du har erfarenhet av arkivtillsyn, att göra gallringsutredningar och ge råd och stöd inom arkiv och informationsförvaltning såväl digital som analog. Det är meriterande om du har erfarenhet av att hålla i utbildningar inom ditt område. Tidigare erfarenhet från kommunal sektor och kunskap om gällande regelverk är meriterande. Vi ser gärna att du har erfarenhet inom något av följande områden digitalisering, e-förvaltning, informationssäkerhet eller dataskydd.

Omfattning, varaktighet, tillträde

Tjänsterna omfattar heltid (deltid kan diskuteras vid behov), och är tillsvidare. Tilltänkt tillträde 1 november 2020 eller efter överenskommelse. Placeringsort är Katrineholm.

För att vara så flexibla som möjligt i denna anställning så intervjuar vi kandidater fortlöpande.

Ansökan

Sista ansökningsdag är den 14 juni 2020

Ansökan skickas via e-post till registrator@sydarkivera.se

Kontaktperson för mer information om tjänsten:
Emilia Bergvall Odhner, enhetschef Tillsyn och informationsförvaltning, 0472-39 01 51

Mats Porsklev, förbundschef 0472 – 39 10 01

Fackligt ombud
Christian Jarnekrantz, DIK/Akademikerföreningen SACO 0472-39 01 52

Systemspecialist, Alvesta

Tjänsten tillsatt 2020-07-10.

Kommunalförbundet Sydarkivera

Sydarkivera är en gemensam arkivorganisation och arkivmyndighet för kommuner i södra Sverige. Vi är ett trettiotal anställda fördelade på våra kontor i Alvesta, Hässleholm, Karlskrona och Vimmerby. Med distribuerade kontor och nära samarbete med våra 26 medlemskommuner är information och kommunikation är en viktig del i vårt arbetssätt, vi använder både Office 365 och Mediawiki.

Sydarkiveras uppdrag är att samordna digitala arkivleveranser från verksamhetssystem, förvalta gemensamt arkivsystem samt ger råd och stöd när det gäller informationshantering och arkiv. Sydarkiveras processer kring digitalt bevarande bygger i sin helhet på referensmodellen OAIS. Vi samverkar med andra aktörer nationellt och internationellt i olika projekt för att kunna säkerställa digitala handlingars äkthet och tillgänglighet under mycket lång tid.

Vi söker nu en systemspecialist som ska ingå i förvaltningsorganisationen för arkivsystemet och operativt arbeta med att genomföra och effektivisera våra digitala arkivleveranser. Som anställd hos oss kommer du att vara en viktig del för att hantera den löpande förvaltningen av vårt arkivsystem och vara teknikstöd i valvet när det gäller digitala arkivleveranser.

Du kommer att ingå i en förvaltningsorganisation där det redan finns ansvariga för digitalt arkivsystem och digitala arkivleveranser (objektägare och förvaltningsledare) med beställaransvar. Sydarkivera har it-funktion i egen regi och datacenter i egna depåer. Du kommer att vara placerad på enheten för it och utveckling tillsammans med en handfull kollegor under ledning av förvaltningsledare.

Arbetsuppgifter

I ett nära samarbete med våra strateger och arkivarier blir du en nyckelperson i det löpande arbetet med att ta emot digitala arkivleveranser och förvalta Sydarkiveras bevarandetjänster.

I dina arbetsuppgifter ingår att:

  • Hantera överföring av digitala arkivleveranser.
  • Hantera verktyg för konvertering och validering av digital information.
  • Normalisera och läsa in informationspaket till det digitala arkivet.
  • Konfigurera automatiserade rutiner för informationsuttag, vilket innefattar systemadministration och enklare programmering.
  • Delta i arbetet med bevarande av relationsdatabaser.
  • Delta i övrigt förekommande uppgifter inom Sydarkiveras verksamhet med digitalt bevarande.

Kvalifikationer

Vi söker dig som är självgående, välstrukturerad och vill ingå i en systemförvaltningsorganisation som använder öppen källkod och är under uppbyggnad och utveckling. Du trivs med att jobba tillsammans med kollegor från många olika yrkeskategorier. Du är lösningsinriktad och är inte rädd för att angripa problem när de uppstår tillsammans med dina kollegor. Du har ett öga för detaljer, är van att dokumentera och dela med dig av kunskaper och erfarenheter.

  • Du är van vid att arbeta i såväl Linux som Microsoft-miljöer.
  • Kunskap om informationshantering med hjälp av till exempel XML och SQL.
  • Grundläggande kunskaper inom programmering, vanligt förekommande språk hos oss är Python och Javascript.
  • Du har vana av att arbeta i agila team i yrkeslivet.
  • Du behöver kunna hantera engelska både i tal och skrift.
  • Det är meriterade om du har erfarenhet av välkända verktyg inom digitalt bevarande som Bitcurator, Database Preservation Toolkit, Heritrix och liknande.

Omfattning, varaktighet och tillträde

Anställningen omfattar heltid och är tillsvidare. Tillträde 1 november 2020 eller efter överenskommelse. Placeringsort är Alvesta.

För att vara så flexibla som möjligt i denna anställning så intervjuar vi kandidater fortlöpande.

I anställningen ingår åtkomst till säkra depåer vilket innebär att den som får tjänsten ska vara svensk medborgare och klara en säkerhetsprövning via säkerhetspolisen.

Ansökan

Sista ansökningsdag är den 25 augusti 2020

Ansökan skickas via e-post till registrator@sydarkivera.se

Kontaktperson för mer information:

Mårten Lindstrand, förvaltningsledare, 0472-39 10 07

Karin Bredenberg, metadatastrateg, 0472-39 01 64

Fackligt ombud

Christian Jarnekrantz, DIK/Akademikerföreningen SACO, 0472-39 01 52