Här hittar du Sydarkiveras lediga anställningar. När förbundet behöver nya medarbetare så publiceras annonserna här och på andra relevanta platsannonssidor.

Har du gått i pension och saknar sus och dus i arkivet?

Eller är du nyutbildad och vill in på arbetsmarknaden? Många av våra förbundsmedlemmar efterfrågar ibland hjälp med arkivgöromål. Vill du bli medlem i vår ”vikariepool”?

Tyvärr lovar vi inga uppdrag eller arbete. Allt beror på vilka kortsiktiga behov som uppstår men vi vill erbjuda dig:

  • Möjligheten att bli medlem i vår vikariepool
  • Efter behov få handledning av kunniga arkivarier när du är ute på uppdrag
  • Bli en medlem i vårt nätverk

Vi tar gärna emot ditt CV. Det gäller även dig som driver egen firma. Skriv gärna vilka kommuner du kan tänka dig att arbeta i.

Ring Bernhard på 070 – 466 86 86 om du vill veta mer.

CV kan skickas till bernhard.neuman@sydarkivera.se.

Genom att skicka in ditt CV godkänner du att Sydarkivera behandlar dina personuppgifter i syfte att kunna erbjuda förbundsmedlemmarna vikarier.

Det finns inga lediga anställningar just nu

Sydarkivera söker två arkivarier i Sörmland

Vi är en gemensam arkivorganisation för kommuner i södra Sverige med i dagsläget ett trettiotal anställda fördelade på våra kontor i Alvesta, Karlskrona, Vimmerby och Hässleholm. Sydarkivera samordnar digitala arkivleveranser från verksamhetssystem, förvaltar gemensamt arkivsystem, utför tillsyn samt ger råd och stöd när det gäller informationshantering och arkiv.

Vi söker två arkivarier som representerar Sydarkivera på plats i vårt nya lokalkontor (nod) i Katrineholm. Du kommer att ingå enheten för Tillsyn och informationsförvaltning som ansvarar för verksamhetsstöd och rådgivning, utbildning, tillsyn och digitala arkivleveranser. Enheten arbetar nära funktionerna för bevarandeplanering, utveckling och IT som finns på huvudkontoret i Alvesta. Enhetens medarbetare är i dagsläget utspridda på noderna i Hässleholm och Vimmerby. Inom Sydarkivera har vi ett enhetligt arbetssätt som trots geografiska avstånd fungerar väl då mycket av arbetet sker med hjälp av olika digitala verktyg. Resor i arbetet förekommer vid exempelvis kommunbesök och vid tillsyn.

I båda tjänsten ingår bland annat rollerna:

Ämnesansvarig: Du kommer att arbeta som ämnesansvarig och får möjlighet att ansvara ett kommunalt verksamhetsområde (till exempel ekonomi, socialt stöd eller kommunala bolag), fördjupa dig i frågor om bevarande och gallring inom den verksamheten. Det här arbetet är knutet till samverkan kring mallarna i konceptet VerkSAM Arkivredovisning. Du kommer som ämnesansvarig i dialog med kommunernas verksamheter förbereda, genomföra och dokumentera digitala arkivleveranser samt genomföra nätverksträffar inom ditt verksamhetsområde.

Medlemssamordnare: Du kommer att få rollen som medlemssamordnare för ett antal kommuner inom ditt upptagningsområde. I rollen som medlemssamordnare blir du medlemmarnas första kontakt och länken mellan förbundet och förbundsmedlemmarna. Du ansvarar för allmän rådgivning inom arkiv, informationsförvaltning och dataskyddsförordningen. Inom råd och stödverksamheten ingår det även att hålla i kortare utbildningar. Du kommer även att genomföra tillsyn hos kommunerna. Du kan komma att delta i arbetet med att ansluta nya medlemmar till förbundet.

Den ena tjänsten kan komma att ha en arbetsledande roll och kommer även att ha rollen som nodsamordnare och samordna det praktiska vid noden/lokalkontoret.

I en av tjänsterna ingår det att samordna och utveckla arbetet VerkSAM Arkivredovisning, vårt koncept för mallar och gallringsråd. Det kommer även vara en viktig del i våra användar- och intressentnätverk.

Vi erbjuder dig

Vi erbjuder dig en professionell och stimulerande miljö med goda möjligheter till personlig utveckling samt en unik arbetsplats, fylld av kunniga experter inom arkivområdet. Vi har en dynamisk arbetsmiljö och stora möjligheter till flexibel arbetstid.

Kvalifikationer

Vi söker dig som har minst 3 års högskoleutbildning, varav minst 60 hp arkivvetenskap eller har annan utbildning som vi bedömer som likvärdig.

Du har ett gediget intresse av frågor som rör arkiv och informationsförvaltning. Som arkivarie inom enheten för Tillsyn och informationsförvaltning behöver du vara säker i din roll och självgående, men även nätverkande och lyhörd. Vi värderar ett enhetligt arbetssätt med gemensamma arbetsmöten och avstämningar. Det är särskilt meriterande om du har erfarenheter och kunskaper om att arbeta med informationsförvaltning hos kommunala bolag och stiftelser.

I rekryteringen kommer vi lägga stor vikt vid dina personliga egenskaper och hur du kompletterar kollegorna i enheten. Du kommer att vara i kontakt med många olika verksamheter och därför är det av största vikt att du kan uttrycka dig väl i både tal och skrift samt samverka på ett professionellt och serviceinriktat sätt. Vi ser gärna att du har erfarenhet av arkivtillsyn, att göra gallringsutredningar och ge råd och stöd inom arkiv och informationsförvaltning såväl digital som analog. Det är meriterande om du har erfarenhet av att hålla i utbildningar inom ditt område. Tidigare erfarenhet från kommunal sektor och kunskap om gällande regelverk är meriterande. Vi ser gärna att du har erfarenhet inom något av följande områden digitalisering, e-förvaltning, informationssäkerhet eller dataskydd.

Omfattning, varaktighet, tillträde

Tjänsterna omfattar heltid (deltid kan diskuteras vid behov), och är tillsvidare. Tilltänkt tillträde 1 november 2020 eller efter överenskommelse. Placeringsort är Katrineholm.

För att vara så flexibla som möjligt i denna anställning så intervjuar vi kandidater fortlöpande.

Ansökan

Sista ansökningsdag är den 14 juni 2020

Ansökan skickas via e-post till registrator@sydarkivera.se

Kontaktperson för mer information om tjänsten:
Emilia Bergvall Odhner, enhetschef Tillsyn och informationsförvaltning, 0472-39 01 51

Mats Porsklev, förbundschef 0472 – 39 10 01

Fackligt ombud
Christian Jarnekrantz, DIK/Akademikerföreningen SACO 0472-39 01 52