Här hittar du Sydarkiveras lediga anställningar. När förbundet behöver nya medarbetare så publiceras annonserna här och på andra relevanta platsannonssidor.

Tryck på sektionerna nedan för att läsa mer om anställningarna, vad du kan förvänta dig när du jobbar hos oss och hur du skickar in din ansökan.

Lediga anställningar

Det finns inga lediga anställningar just nu

Sydarkivera söker Arkivhandläggare i Karlskrona

Kommunalförbundet Sydarkivera är en gemensam arkivorganisation för kommuner i södra Sverige med i dagsläget ett fyrtiotal anställda fördelade på våra kontor i Alvesta, Hässleholm, Karlskrona, Katrineholm och Vimmerby. Sydarkivera samordnar digitala arkivleveranser från verksamhetssystem, förvaltar gemensamt arkivsystem, utför tillsyn samt ger råd och stöd när det gäller informationshantering och arkiv.

Du kommer att ingå enheten Arkivcentrum som ansvarar för hanteringen av analoga arkiv vilka är överlämnade från våra kunder. Sydarkiveras huvudkontor finns i Alvesta. Enhetens medarbetare är i dagsläget utspridda i Vimmerby, Karlskrona, Torsås och Oskarshamn. Inom Sydarkivera har vi ett enhetligt arbetssätt som trots geografiska avstånd fungerar väl. Resor i arbetet kan förekomma.

I tjänsten ingår bland annat:

  • Ta emot arkivleveranser,
  • Ordna och förteckna,
  • Framtagande av arkivmaterial samt utlämnande av allmänna handlingar.  

Vi erbjuder Dig

Vi erbjuder dig en professionell och stimulerande miljö med goda möjligheter till personlig utveckling samt en unik arbetsplats, fylld av kunniga experter inom arkivområdet. Tjänsten kan innebära ensamarbete utanför ordinarie arbetsplats.

Kvalifikationer

Vi söker dig som har minst genomförd gymnasieutbildning, eller annan utbildning som vi bedömer som likvärdig. Erfarenhet av att arbeta i arkiv är meriterande.

Vi värderar ett enhetligt arbetssätt med gemensamma arbetsmöten och avstämningar.

Du kommer att vara i kontakt med många olika verksamheter och därför är det av största vikt att du kan uttrycka dig väl i både tal och skrift samt samverka på ett professionellt och serviceinriktat sätt.

Som person är du ordningsam, effektiv och trivs med att arbeta i kontorsmiljö. Arbetet innebär tunga lyft

Omfattning, varaktighet, placering och tillträde 

Tjänsten omfattar heltid och är tidsbegränsad med tilltänkt tillträde 1 maj 2023 till sista februari 2024.

Placeringsort är Karlskrona.

Vi intervjuar kandidater fortlöpande.  

Ansökan 

Sista ansökningsdag är den 28 februari 2023.

Ansökan skickas via e-post till registrator@sydarkivera.se

Kontaktpersoner 

Kontaktpersoner för mer information om tjänsten: 

  • Bernhard Neumann, arkivchef, Arkivcentrum, 070-466 86 86
  • Mats Porsklev, förbundschef 0472 – 39 10 01

Fackligt ombud

  • Ria Larsson, DIK/Akademikerföreningen SACO 0472-39 01 70

Sydarkivera söker arkivarie i Bräkne-Hoby

Kommunalförbundet Sydarkivera är en gemensam arkivorganisation för kommuner i södra Sverige med i dagsläget ett fyrtiotal anställda fördelade på våra kontor i Alvesta, Hässleholm, Karlskrona, Katrineholm och Vimmerby. Sydarkivera samordnar digitala arkivleveranser från verksamhetssystem, förvaltar gemensamt arkivsystem, utför tillsyn samt ger råd och stöd när det gäller informationshantering och arkiv.

Du kommer att ingå enheten Arkivcentrum som ansvarar för hanteringen av analoga arkiv vilka är överlämnade från våra kunder. Sydarkiveras huvudkontor finns i Alvesta. Enhetens medarbetare är i dagsläget utspridda i Vimmerby, Karlskrona, Torsås och Oskarshamn. Inom Sydarkivera har vi ett enhetligt arbetssätt som trots geografiska avstånd fungerar väl. Resor i arbetet kan förekomma.

I tjänsten ingår bland annat rollerna.

Depåarkivarie: I Blekingearkivets lokaler i Bräkne-Hoby hanterar vi några av våra kunders arkiv där vi hanterar allt från att, ta emot leverans, ordna och förteckna, framtagning och utlämnande av allmänna handlingar. Tunga lyft kan förekomma.

Medlemssamordnare: Som medlemssamordnare blir du första kontakt och länken mellan förbundet och ett antal medlemmar inom ditt upptagningsområde. Du ansvarar för allmän rådgivning inom arkiv och informationsförvaltning.

Vi erbjuder Dig

Vi erbjuder dig en professionell och stimulerande miljö med goda möjligheter till personlig utveckling samt en unik arbetsplats, fylld av kunniga experter inom arkivområdet.

Kvalifikationer

Vi söker dig som har minst 3 års högskoleutbildning, varav minst 60 hp arkivvetenskap, eller annan utbildning som vi bedömer som likvärdig. Tjänsten är lämpad för dig som är relativt oerfaren med stora möjligheter att växa in i rollen som arkivarie för att sedan utvecklas inom andra områden.

Du behöver vara självgående och trygg i din roll. Vi värderar ett enhetligt arbetssätt med gemensamma arbetsmöten och avstämningar.

Du kommer att vara i kontakt med många olika verksamheter och därför är det av största vikt att du kan uttrycka dig väl i både tal och skrift samt samverka på ett professionellt och serviceinriktat sätt.

Omfattning, varaktighet, placering och tillträde 

Tjänsten omfattar heltid och är tillsvidare.

Tilltänkt tillträde 1 mars 2023 eller efter överenskommelse.

Placeringsort är Bräkne-Hoby.

Vi tillämpar provanställning.

Vi intervjuar kandidater fortlöpande.  

Ansökan 

Sista ansökningsdag är den 28 februari 2023.

Ansökan skickas via e-post till registrator@sydarkivera.se

Kontaktpersoner 

Kontaktpersoner för mer information om tjänsten: 

  • Bernhard Neumann, arkivchef, Arkivcentrum, 070-466 86 86
  • Mats Porsklev, förbundschef 0472 – 39 10 01

Fackligt ombud

  • Ria Larsson, DIK/Akademikerföreningen SACO 0472-39 01 70

Gamla annonser

Sista ansökningsdag var den 28 februari 2023.

Sydarkivera söker Arkivhandläggare i Karlskrona

Kommunalförbundet Sydarkivera är en gemensam arkivorganisation för kommuner i södra Sverige med i dagsläget ett fyrtiotal anställda fördelade på våra kontor i Alvesta, Hässleholm, Karlskrona, Katrineholm och Vimmerby. Sydarkivera samordnar digitala arkivleveranser från verksamhetssystem, förvaltar gemensamt arkivsystem, utför tillsyn samt ger råd och stöd när det gäller informationshantering och arkiv.

Du kommer att ingå enheten Arkivcentrum som ansvarar för hanteringen av analoga arkiv vilka är överlämnade från våra kunder. Sydarkiveras huvudkontor finns i Alvesta. Enhetens medarbetare är i dagsläget utspridda i Vimmerby, Karlskrona, Torsås och Oskarshamn. Inom Sydarkivera har vi ett enhetligt arbetssätt som trots geografiska avstånd fungerar väl. Resor i arbetet kan förekomma.

I tjänsten ingår bland annat:

  • Ta emot arkivleveranser,
  • Ordna och förteckna,
  • Framtagande av arkivmaterial samt utlämnande av allmänna handlingar.  

Vi erbjuder Dig

Vi erbjuder dig en professionell och stimulerande miljö med goda möjligheter till personlig utveckling samt en unik arbetsplats, fylld av kunniga experter inom arkivområdet. Tjänsten kan innebära ensamarbete utanför ordinarie arbetsplats.

Kvalifikationer

Vi söker dig som har minst genomförd gymnasieutbildning, eller annan utbildning som vi bedömer som likvärdig. Erfarenhet av att arbeta i arkiv är meriterande.

Vi värderar ett enhetligt arbetssätt med gemensamma arbetsmöten och avstämningar.

Du kommer att vara i kontakt med många olika verksamheter och därför är det av största vikt att du kan uttrycka dig väl i både tal och skrift samt samverka på ett professionellt och serviceinriktat sätt.

Som person är du ordningsam, effektiv och trivs med att arbeta i kontorsmiljö. Arbetet innebär tunga lyft

Omfattning, varaktighet, placering och tillträde 

Tjänsten omfattar heltid och är tidsbegränsad med tilltänkt tillträde 1 maj 2023 till sista februari 2024.

Placeringsort är Karlskrona.

Vi intervjuar kandidater fortlöpande.  

Ansökan 

Sista ansökningsdag är den 28 februari 2023.

Ansökan skickas via e-post till registrator@sydarkivera.se

Kontaktpersoner 

Kontaktpersoner för mer information om tjänsten: 

  • Bernhard Neumann, arkivchef, Arkivcentrum, 070-466 86 86
  • Mats Porsklev, förbundschef 0472 – 39 10 01

Fackligt ombud

  • Ria Larsson, DIK/Akademikerföreningen SACO 0472-39 01 70

Sista ansökningsdag var den 28 februari 2023.

Sydarkivera söker arkivarie i Bräkne-Hoby

Kommunalförbundet Sydarkivera är en gemensam arkivorganisation för kommuner i södra Sverige med i dagsläget ett fyrtiotal anställda fördelade på våra kontor i Alvesta, Hässleholm, Karlskrona, Katrineholm och Vimmerby. Sydarkivera samordnar digitala arkivleveranser från verksamhetssystem, förvaltar gemensamt arkivsystem, utför tillsyn samt ger råd och stöd när det gäller informationshantering och arkiv.

Du kommer att ingå enheten Arkivcentrum som ansvarar för hanteringen av analoga arkiv vilka är överlämnade från våra kunder. Sydarkiveras huvudkontor finns i Alvesta. Enhetens medarbetare är i dagsläget utspridda i Vimmerby, Karlskrona, Torsås och Oskarshamn. Inom Sydarkivera har vi ett enhetligt arbetssätt som trots geografiska avstånd fungerar väl. Resor i arbetet kan förekomma.

I tjänsten ingår bland annat rollerna.

Depåarkivarie: I Blekingearkivets lokaler i Bräkne-Hoby hanterar vi några av våra kunders arkiv där vi hanterar allt från att, ta emot leverans, ordna och förteckna, framtagning och utlämnande av allmänna handlingar. Tunga lyft kan förekomma.

Medlemssamordnare: Som medlemssamordnare blir du första kontakt och länken mellan förbundet och ett antal medlemmar inom ditt upptagningsområde. Du ansvarar för allmän rådgivning inom arkiv och informationsförvaltning.

Vi erbjuder Dig

Vi erbjuder dig en professionell och stimulerande miljö med goda möjligheter till personlig utveckling samt en unik arbetsplats, fylld av kunniga experter inom arkivområdet.

Kvalifikationer

Vi söker dig som har minst 3 års högskoleutbildning, varav minst 60 hp arkivvetenskap, eller annan utbildning som vi bedömer som likvärdig. Tjänsten är lämpad för dig som är relativt oerfaren med stora möjligheter att växa in i rollen som arkivarie för att sedan utvecklas inom andra områden.

Du behöver vara självgående och trygg i din roll. Vi värderar ett enhetligt arbetssätt med gemensamma arbetsmöten och avstämningar.

Du kommer att vara i kontakt med många olika verksamheter och därför är det av största vikt att du kan uttrycka dig väl i både tal och skrift samt samverka på ett professionellt och serviceinriktat sätt.

Omfattning, varaktighet, placering och tillträde 

Tjänsten omfattar heltid och är tillsvidare.

Tilltänkt tillträde 1 mars 2023 eller efter överenskommelse.

Placeringsort är Bräkne-Hoby.

Vi tillämpar provanställning.

Vi intervjuar kandidater fortlöpande.  

Ansökan 

Sista ansökningsdag är den 28 februari 2023.

Ansökan skickas via e-post till registrator@sydarkivera.se

Kontaktpersoner 

Kontaktpersoner för mer information om tjänsten: 

  • Bernhard Neumann, arkivchef, Arkivcentrum, 070-466 86 86
  • Mats Porsklev, förbundschef 0472 – 39 10 01

Fackligt ombud

  • Ria Larsson, DIK/Akademikerföreningen SACO 0472-39 01 70

Sista ansökningsdag var den 17 februari 2023.

Sydarkivera söker två medarbetare till området råd och stöd

Enheten Tillsyn och informationsförvaltning ansvarar för råd och stöd, utbildning, tillsyn och handläggning av digitala arkivleveranser. Enheten arbetar nära funktionerna för bevarandeplanering, utveckling och IT som finns på huvudkontoret i Alvesta. Enhetens medarbetare är i dagsläget utspridda på noderna i Hässleholm, Katrineholm och Vimmerby. Inom Sydarkivera har vi ett enhetligt arbetssätt som trots geografiska avstånd fungerar väl då mycket av arbetet sker med hjälp av olika digitala verktyg. Resor i arbetet förekommer vid exempelvis medlemsbesök och arbetsmöten på huvudkontoret i Alvesta.

Vi söker nu två medarbetare som tillsammans med kollegorna kommer arbeta med att stödja förbundsmedlemmarna i arbetet kring informationshantering och arkivering för att uppfylla offentlighetslagstiftningens krav och bevarandet av vårt gemensamma kulturarv. En av tjänsterna har placeringsort är Hässleholm, den andra tjänsten kommer att erbjudas valfri placering vid någon av våra noder. Som medarbetare i enheten kommer du att ha ett omväxlande och utvecklande arbete i en komplex och variationsrik organisation. Tillsammans med dina kollegor kommer du arbeta nära Bevarandefunktionen med långsiktigt bevarande. Du kommer även arbeta med utredning om bevarande och gallring av framför allt digital information. Därutöver deltar du i arbetet med tillsyn, rådgivning och nätverkande för erfarenhetsutbyte inom arkiv och informationshantering inom förbundskretsen och får möjlighet att dela med dig av dina kunskaper och erfarenheter inom vår utbildningsverksamhet.

Kvalifikationer

Som medarbetare inom enheten för Tillsyn och informationsförvaltning behöver du vara självgående och trygg i din roll, men även nätverkande och lyhörd. Vi värderar ett enhetligt arbetssätt med gemensamma arbetsmöten och digitala avstämningar. Du förutsätts kunna arbeta självständigt men samtidigt ha god förmåga att arbeta tillsammans med andra och kommunicera på ett förtroendefullt sätt.

Du har intresse av frågor som rör arkiv, goda kunskaper om regelverk kring informationshantering och/eller kunskap om förvaltning av IT-system. Du har en slutförd högskoleutbildning med inriktning mot arkiv, bibliotek, informationsvetenskap eller motsvarande. Därutöver har du antingen några års arbetslivserfarenhet som arkivarie, gärna med gallringsutredningar, eller erfarenhet som systemförvaltare inom offentlig verksamhet.

Det är extra meriterande om du har tidigare erfarenhet att arbeta i en offentlig organisation, som styrs av politiska beslut.

Du kommer att vara i kontakt med många olika verksamheter och därför är det av största vikt att du kan uttrycka dig väl i både tal och skrift samt samverka på ett professionellt och serviceinriktat sätt.

Omfattning, varaktighet, placering och tillträde 

Tjänsterna omfattar heltid och är tills vidare.

En av tjänsterna har placeringsort är Hässleholm, den andra tjänsten kommer att erbjudas valfri placering vid någon av våra noder.

Tillträde efter överenskommelse.

Ansökan 

Sista ansökningsdag är den 17 februari 2023.

Ansökan skickas via e-post till registrator@sydarkivera.se

Kontaktpersoner 

Kontaktpersoner för mer information om tjänsten: 

  • Emilia Bergvall Odhner, enhetschef Tillsyn och informationsförvaltning, 0472-39 01 51
  • Mats Porsklev, förbundschef 0472 – 39 10 01

Fackligt ombud

  • Ria Larsson, DIK/Akademikerföreningen SACO 0472-39 01 70

Sista ansökningsdag var den 30 november 2022.

Sydarkivera söker arkivarie i Sörmland/Östergötland

Vi är en gemensam arkivorganisation för kommuner i södra Sverige med i dagsläget ett fyrtiotal anställda fördelade på våra kontor i Alvesta, Hässleholm, Karlskrona, Katrineholm och Vimmerby. Sydarkivera samordnar digitala arkivleveranser från verksamhetssystem, förvaltar gemensamt arkivsystem, utför tillsyn samt ger råd och stöd när det gäller informationshantering och arkiv.

Du kommer att ingå enheten Tillsyn och informationsförvaltning som ansvarar för verksamhetsstöd och rådgivning, utbildning, tillsyn och handläggning av digitala arkivleveranser. Enheten arbetar nära funktionerna för bevarandeplanering, utveckling och IT som finns på huvudkontoret i Alvesta. Enhetens medarbetare är i dagsläget utspridda på noderna i Hässleholm, Katrineholm och Vimmerby. Inom Sydarkivera har vi ett enhetligt arbetssätt som trots geografiska avstånd fungerar väl då mycket av arbetet sker med hjälp av olika digitala verktyg. Resor i arbetet förekommer vid exempelvis kommunbesök.

I tjänsten ingår bland annat rollerna:

Medlemssamordnare: Som medlemssamordnare blir du första kontakt och länken mellan förbundet och ett antal medlemmar inom ditt upptagningsområde. Du ansvarar för allmän rådgivning inom arkiv och informationsförvaltning. Du kan också komma att delta i arbetet med att ansluta nya medlemmar till förbundet.

Ämnesansvarig: Som ämnesansvarig får du möjlighet att ansvara ett verksamhetsområde (till exempel personal, socialt stöd eller samhällsbyggnad) och fördjupa dig i frågor om bevarande och gallring inom den verksamheten. Du kommer som ämnesansvarig i dialog med kommunernas verksamheter förbereda, genomföra och dokumentera digitala arkivleveranser tillsammans med Sydarkiveras bevarandefunktion. I tjänsten igår även att genomföra nätverksträffar inom ditt verksamhetsområde.

Vi erbjuder Dig 

Vi erbjuder dig en professionell och stimulerande miljö med goda möjligheter till personlig utveckling samt en unik arbetsplats, fylld av kunniga experter inom arkivområdet.

Kvalifikationer

Vi söker dig som har minst 3 års högskoleutbildning, varav minst 60 hp arkivvetenskap, eller annan utbildning som vi bedömer som likvärdig.

Du har ett gediget intresse av frågor som rör arkiv och informationsförvaltning. Som arkivarie inom enheten för Tillsyn och informationsförvaltning behöver du vara självgående och trygg i din roll, men även nätverkande och lyhörd. Vi värderar ett enhetligt arbetssätt med gemensamma arbetsmöten och avstämningar.

I rekryteringen kommer vi lägga stor vikt vid dina personliga egenskaper och hur du kompletterar kollegorna i enheten. Du kommer att vara i kontakt med många olika verksamheter och därför är det av största vikt att du kan uttrycka dig väl i både tal och skrift samt samverka på ett professionellt och serviceinriktat sätt. Tidigare erfarenhet från kommunal sektor och kunskap om gällande regelverk är meriterande.

Vi ser gärna att du har erfarenhet av arkivtillsyn, att göra gallringsutredningar och ge råd och stöd inom arkiv och informationsförvaltning, såväl digital som analog. Det är meriterande om du har erfarenhet av att hålla i utbildningar inom ditt område.

Omfattning, varaktighet och tillträde 

Tjänsten omfattar heltid (deltid kan diskuteras vid behov), och är tillsvidare.

Tilltänkt tillträde 1 februari 2023 eller efter överenskommelse.

Placeringsort är Katrineholm med viss möjlighet att arbeta hemifrån.

Vi intervjuar kandidater fortlöpande.

Ansökan 

Sista ansökningsdag är den 30 november 2022.

Ansökan skickas via e-post till registrator@sydarkivera.se

Kontaktpersoner 

Kontaktpersoner för mer information om tjänsten: 

  • Emilia Bergvall Odhner, enhetschef Tillsyn och informationsförvaltning, 0472-39 01 51
  • Mats Porsklev, förbundschef 0472 – 39 10 01

Fackligt ombud

  • Ria Larsson, DIK/Akademikerföreningen SACO 0472-39 01 70

Vilken dörr öppnar du? En eller alla? Du väljer! 

Rekrytering kommer att ske löpande så vänta inte med att skicka in din ansökan.

Om tjänsten

En tjänst inom IT-verksamheten på Sydarkivera innebär valmöjligheter. Vi har bred kompetens och varierande arbetsuppgifter vilket gör att du som vill jobba hos oss har möjligheten att utvecklas inom just det du är intresserad av!

Vi på Sydarkivera har som uppgift att bevara, hålla ordning på och vårda information och handlingar från offentliga myndigheter runt om i landet. Vi säkrar upp att alla medborgare kan ta del av allmänna handlingar och tillfredsställer olika behov som finns både i nutid och långt in i framtiden. Vi arbetar både analogt och digitalt och inom det digitala så ligger vi i framkant med ständig utveckling. Inom IT så har vi många olika arbetsuppgifter som till exempel systemadministration, intern service och helpdesk, nätverk och nyutveckling med programmering.

Du kommer att bli en viktig kugge i vårt sammansvetsade IT-lag med att både drifta våra datacenter och delta i uppdrag med att bygga nya tjänster inom både verksamhetsstöd och IT-infrastruktur. I vår blandade IT-miljö och applikationsflora bygger största delen på öppen hård- och mjukvara och vi letar alltid efter nya öppna lösningar. Vi ger dig möjligheten att utvecklas inom områden som skript och mjukvaruutveckling, operativsystem, lagring, servers, virtualisering, nätverk, databaser, strukturerad information och mycket mer!

Oavsett vilken dörr du väljer så ser vi att du som person har ett genuint intresse för IT, oavsett om du är i början av ditt arbetsliv eller har många års erfarenhet. Det vi ser som absolut nödvändigt är att du engagerar dig i ditt arbete, är en lagspelare som söker kunskap och inte har något emot att sprida den till andra. Du får kollegor med liknande intressen och färdigheter, med möjlighet att lära och ta lärdom av andra. Till exempel har vi en kollega som började hos oss för 3 år sedan, strax efter sin examen inom spelutveckling. Han hade då ett brinnande intresse för allt IT-relaterat och öppnade alla tre dörrarna direkt! Idag är han en fullfjädrad systemutvecklare tack vare de unika förutsättningarna som vi har här. Vi berättar gärna mer när vi ses.

Det är meriterande om du har: 

– Erfarenhet av servers och nätverk, framför allt i Linux-baserade miljöer.
– Grundläggande kunskaper inom skript- och programspråk så som exempelvis Bash eller Python.
– Goda kunskaper i tal och skrift i såväl svenska som engelska.
– Relevant utbildning inom IT.

Tjänsten är placerad i Alvesta med möjlighet till visst distansarbete. Du som tar anställning hos oss ska vara svensk medborgare och klara säkerhetspolisens registerkontroll. När vi har din CV, som du gärna får kompletta med en ansökan där du beskriver vad du önskar att göra, tar vi det vidare därifrån. Vi kontaktar intressanta kandidater löpande så tveka inte att skicka in din CV!

Välkommen med din ansökan!

Sista ansökningsdag var den 21 november 2022.

Sydarkivera söker en Erfaren registrator, 100 %

Om oss: Vi på Sydarkivera arbetar med att bevara nutiden till framtiden. Våra arkiv innehåller viktiga beslut och dokumentation inom alla olika verksamhetsområden som kommuner och regioner ansvarar för. För att kunna bevara digital information krävs långsiktig hållbarhet både för organisation, system, metoder och kunskap.  

Sydarkiveras grunduppdrag till förbundsmedlemmarna är digitala arkivleveranser, förvaltning av gemensam bevarandeplattform för långsiktigt digitalt bevarande samt råd och stöd i frågor om informationsförvaltning och arkiv. Sydarkivera är arkivmyndighet och tillhandahåller olika tjänster inom informationsförvaltning, arkiv och digitalt bevarande till sina medlemmar (kommuner och regioner).   

Läs mer om oss och våra 40 kollegor på www.sydarkivera.se  

Vi söker erfaren registrator

Som registrator hos Sydarkivera kommer du vara med och utveckla registratorsrollen tillsammans med våra förbundsmedlemmar. Vi har sett ett behov och inrättar nu denna helt nya tjänst.

I din tjänst kommer du också att vara med och utveckla former för nätverkande, utbildning, rådgivning och digitala arkivleveranser när det gäller ärende- och dokumenthanteringssystem.

Du kommer även att ha en proaktiv roll genom att hålla i grundutbildningar för förbundsmedlemmarna och för dina kollegor och genom att driva nätverksträffar och samarbetsgrupper kring intressanta frågeområden. Du kommer att delta i arbetet med att införa och utveckla digitala arkivleveranser från de varierande ärende- och dokumenthanteringssystem som förekommer inom förbundskretsen. Även hantera omvärldsbevakning inom informationsförvaltning och registratur.

I arbetsuppgifterna ingår även sedvanliga registratorsuppgifter exempelvis registrering av Sydarkiveras allmänna handlingar samt följa upp ärendebalanser och arbeta med uppföljning av öppna ärenden. Du kommer även hantera förvaltning av Sydarkiveras ärende- och dokumenthanteringssystem.

Du kommer också att arbeta med förbundets interna utveckling och centrala administration.

Vem är du som vi söker? 

Du måste ha minst gymnasieutbildning och har aktuell erfarenhet som registrator eller med uppgifter som vi bedömer som motsvarande. Du har även god kunskap om de lagar och förordningar som styr registrering och utlämnande av allmänna handlingar inom offentlig förvaltning. Därutöver behöver du ha en god förmåga att uttrycka dig väl i tal och skrift samt ha erfarenhet av elektronisk ärendehantering och systemförvaltning.

Du har en god planerings- och organisationsförmåga och ett utvecklat sinne för noggrannhet och struktur. Därutöver har du en god samarbetsförmåga, är ansvarstagande samt har hög integritet. Du vill engagera dig i vårt arbete med ständiga förbättringar och med dina erfarenheter bidrar du till nya sätt att arbeta. Stor vikt läggs vid personlig lämplighet.

Det är meriterande om du också har:

  • Utbildning inom dokument/informationshantering eller är diplomerad registrator
  • Erfarenhet av systemförvaltning för ärende- och dokumenthanteringssystem och utbildning av användare.
  • Erfarenhet av att utbilda om registrering och informationshantering.
  • Erfarenhet av att arbeta med kommunal administration.
  • Förmåga att uttrycka dig i tal och skrift även på engelska.

Vad erbjuder vi på Sydarkivera? 

Sydarkivera erbjuder ett utvecklande och spännande arbete med trevliga kollegor med mycket erfarenhet och teamkänsla. Vi har som mål att leverera tjänster av hög kvalitét med stor tillit från våra medlemmar och vi deltar därför i nätverk, konferenser och liknande för att ha en bra omvärldsbevakning och kunskap.

Omfattning, varaktighet och tillträde 

Omfattning: 100 %

Anställningen omfattar heltid och är tills vidare. Tillträde efter överenskommelse. Placeringsort är Alvesta.

Löneform: Månadslön, individuell lönesättning tillämpas

Vi har tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Därför undanber vi oss alla erbjudanden om annonserings- och rekryteringshjälp.  

Ansökan 

Sista ansökningsdag är den 21 november 2022. Bifoga endast personligt brev och CV. Kopior på betyg och intyg tar du med vid en eventuell intervju. Vi intervjuar personer kontinuerligt under rekryteringsfasen. Den som får tjänsten ska vara svensk medborgare och klara säkerhetspolisens registerkontroll. 

Ansökan skickas via e-post till registrator@sydarkivera.se

Kontaktpersoner 

Kontaktpersoner för mer information om tjänsten: 

  • Mats Porsklev, förbundschef 0472 – 39 10 01, 072 – 99 33  281 
  • Elin Jonsson, bevarandestrateg 0472- 39 10 03 

Välkommen med din ansökan! 

Sista ansökningsdag var den 20 juni 2022.

Sydarkivera söker en tillsynsarkivarie 100 %

Vi på Sydarkivera arbetar med att bevara nutiden till framtiden. Våra arkiv innehåller viktiga beslut och dokumentation inom alla olika verksamhetsområden som kommuner och regioner ansvarar för. För att kunna bevara digital information krävs långsiktig hållbarhet både för organisation, system, metoder och kunskap.  

Det är 35 kommuner och en region som med det gemensamma Kommunalförbundet Sydarkivera möter utmaningarna med en långsiktigt hållbar informationsförvaltning. Sydarkivera är arkivmyndighet och tillhandahåller olika tjänster inom informationsförvaltning, arkiv och digital bevarande till sina medlemmar.  

Sydarkiveras grunduppdrag till medlemmarna är digitala arkivleveranser, förvaltning av gemensam bevarandeplattform för långsiktigt digitalt bevarande samt råd och stöd i frågor om informationsförvaltning och arkiv. Vi stödjer våra förbundsmedlemmar på deras digitaliseringsresa i frågor om arkiv, digitalt bevarande och dataskydd. 

Sydarkivera har 39 personer anställda som är spridda på olika noder med arbetsplatser i Alvesta, Hässleholm, Karlskrona, Katrineholm och Vimmerby.  

Tjänsten som tillsynsarkivarie är en nygammal tjänst. Du kommer genomföra tillsyn mot våra medlemsorganisationer. Det är kommuner, regioner, kommunalförbund och kommunala bolag inom förbundskretsen som kan ansluta.  

Du kommer fortlöpande genomföra planerade och händelsestyrda kontroller av att medlemskretsens verksamheter hanterar och förvarar sina arkivhandlingar enligt gällande regelverk. I uppdraget ingår att säkerställa att medlemskommunernas verksamheter uppfyller lagstiftningens krav på dokumenthantering och offentlighetsstruktur och skapar en kvalitetshöjande process.

Som tillsynsarkivarie kommer du även att ingå Sydarkiveras dataskyddsteam. Du arbetar tillsammans med vårt dataskyddsombud/förbundsjurist som ansvarar för utveckling och förvaltning av dataskyddsverksamheten. Dataskyddsteamet består av jurist, informationssäkerhetsspecialist och denna tjänst och som stöd för arbetet har dataskyddsteamet internt inom Sydarkivera också tillgång till resurser inom arkivering, digitalt bevarande, systemförvaltning, it och utveckling.

Dina huvudsakliga arbetsuppgifter 

  • Du kommer att vara med och planera och genomföra arkivmyndighetens planerade tillsyn inom medlemskretsen. Du kommer även att ge återkoppling och vidareutveckla arbetet med självvärdering, samt vid behov utföra händelsestyrd arkivtillsyn hos förbundsmedlemmar.
  • Du kommer att delta/genomföra efterlevnadskontrollen inom vårt dataskyddarbete till våra anslutna parter/kunder.
  • Du kommer att vara med att vidareutveckla riktlinjer för tillsynsverksamheten både inom arkiv- och dataskyddsarbetet och tillsammans med kollegorna arbeta fram Sydarkiveras strategiska tillsynsplan.
  • I kontrollen av dataskyddsefterlevnad och arkivtillsyn hos våra medlemmar och våra anslutna parter/kunder kommer du vara involverad i dialogen i samband med återkoppling och erfarenhetsåtervinning av genomförda tillsyner samt till den politiska ledningen i Sydarkivera.
  • Du kommer även att med din kompetens bidra i arbetet med Sydarkiveras interna och externa tjänster inom informationsförvaltning, arkiv och digitalt bevarande. 
  • Övrig handläggning inom förbundets verksamhet såsom kvalificerade sekretessbedömningar.

Vem är du som vi söker? 

Vi söker dig som har en högskoleutbildning relevant för tjänsten och erfarenhet av kvalificerat arbete inom arkiv- och informationshantering i offentlig verksamhet samt har en god förmåga att uttrycka dig i tal och skrift. I din roll som tillsynsarkivarie är det viktigt med helhetssyn över ansvarsområdet och betydelsen i det större sammanhanget.  Du har struktur och arbetar självständigt samtidigt som du samarbetar tillsammans med andra för att utföra uppgifter och nå mål. För att nå framgång i uppdraget är du lösningsorienterad, uthållig och planerar ditt arbete väl så uppdrag och deadlines uppnås. Du brinner för frågorna och håller dig uppdaterad inom din profession och ditt expertområde. Vi ser gärna att du har gedigen erfarenhet av tillsyn. Vi kommer att lägga stor vikt på personliga egenskaper.

Vad erbjuder vi på Sydarkivera? 

Sydarkivera erbjuder ett utvecklande och spännande arbete med trevliga kollegor med mycket erfarenhet och teamkänsla. Du kommer att få vara med och utveckla tjänsterna arkivtillsyn samt gemensamt dataskyddsombud och även vara en viktig kugge i Sydarkiveras förvaltning. Vi har som mål att leverera tjänster av hög klass med stor tillit från våra medlemmar och vi deltar därför i nätverk, konferenser och liknande för att ha en bra omvärldsbevakning och kunskap.  

Tillträde 

Så snart som möjligt efter överenskommelse. Placeringsort är Alvesta. Anställningen gäller tills vidare. 

Vi har tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Därför undanber vi oss alla erbjudanden om annonserings- och rekryteringshjälp.  

Ansökan 

Sista ansökningsdag är den 20 juni 2022. Bifoga endast personligt brev och CV. Kopior på betyg och intyg tar du med vid en eventuell intervju. Vi intervjuar personer kontinuerligt under rekryterings fasen.

Ansökan skickas via e-post till registrator@sydarkivera.se 

Kontaktpersoner 

Kontaktpersoner för mer information om tjänsten: 

  • Mats Porsklev, förbundschef 0472 – 39 10 01, 072 – 99 33 281 
  • Bernhard Neuman, arkivchef 0704- 66 86 86 
  • Therese Jigsved, förbundsjurist, 0472 – 39 10 16 

Välkommen med din ansökan! 

Sista ansökningsdag var den 15 juni 2022.

Vi på Sydarkivera arbetar med att bevara nutiden till framtiden. Våra arkiv innehåller viktiga beslut och dokumentation inom alla olika verksamhetsområden som kommuner och regioner ansvarar för. För att kunna bevara digital information krävs långsiktig hållbarhet både för organisation, system, metoder och kunskap.

Det är 35 kommuner och en region som med det gemensamma Kommunalförbundet Sydarkivera möter utmaningarna med en långsiktigt hållbar informationsförvaltning. Sydarkivera är arkivmyndighet och tillhandahåller olika tjänster inom informationsförvaltning, arkiv och digital bevarande till sina medlemmar. Sydarkiveras processer kring bevarande bygger i sin helhet på referensmodellen OAIS Open Archival Information System. Vi samverkar med andra aktörer nationellt och internationellt för att kunna säkerställa digitala handlingars äkthet och tillgänglighet under mycket lång tid. Sydarkivera är sedan 2021 medlemmar i Open Preservation Foundation (OPF).  Sydarkivera har it-funktion i egen regi och datacenter i egna depåer.

Arbetsuppgifter

Vi söker en systemspecialist till förvaltningsorganisationen för Sydarkiveras bevarandeplattform. Du kommer att arbeta tillsammans med bevarandespecialister och systemadministratörer för att säkerställa långsiktigt digitalt bevarande av information. Du kommer att vara en nyckelperson i det löpande arbetet med att förvalta Sydarkiveras bevarandeplattform och ta emot digitala arkivleveranser med fokus på strukturerade dokument. Du kommer att arbeta tillsammans med bland annat vår databasadministratör inom vår digitala mottagning. I dina arbetsuppgifter ingår att:

  • Administrera programvaror och användare tillhörande bevarandeplattformen.
  • Hantera verktyg för konvertering och validering av digital information.
  • Hantera analys av filformat och delta i arbetet med att planera och genomföra bevarandeåtgärder
  • Normalisera och läsa in informationspaket till det digitala arkivet.
  • Delta i arbetet med att fastställa och utveckla rutiner och processer för bevarandeplattformen.
  • Delta i test och utvärdering av nya och uppdaterade programvaror för digitalt bevarande.
  • Delta i övrigt förekommande uppgifter inom Sydarkiveras verksamhet med digitalt bevarande.

Kvalifikationer

Vi söker dig som vill vara med att införa och sedan förvalta ett bevarandesystem baserat på öppen källkod i kombination med att arbeta med mottagning av strukturerade dokument om utgör en stor del av dagens informationshantering och dess datahantering. Du trivs med att jobba tillsammans med kollegor från många olika yrkeskategorier. Du är lösningsinriktad och intresserad att lära dig nya saker samtidigt som du kan angripa problem när de uppstår tillsammans med dina kollegor. Du har ett öga för detaljer, är van att dokumentera och dela med dig av kunskaper och erfarenheter.

  • Erfarenhet och goda kunskaper inom informationshantering med hjälp av XML och XML-schema
  • Du är van vid att arbeta med olika typer av filer och programvaror i såväl Linux som Microsoft-miljöer
  • Du behöver kunna hantera både svenska och engelska i tal och skrift
  • Erfarenhet av hantering av öppen källkod via GitHub
  • Det är meriterade om du har tidigare erfarenhet av att arbeta med digitalt bevarande
  • Det är meriterade om du har erfarenhet av Schematron
  • Det är särskilt meriterande om du har erfarenhet av att arbeta med bevarandesystem och verktyg för långsiktigt digitalt bevarande.

Omfattning, varaktighet och tillträde

Omfattning: 100 %
Anställningen omfattar heltid och är tillsvidare. Tillträde efter överenskommelse. Placeringsort är Alvesta.

Löneform: Månadslön, individuell lönesättning tillämpas

I anställningen ingår åtkomst till säkra depåer vilket innebär att den som får tjänsten ska vara svensk medborgare och klara en säkerhetsprövning via säkerhetspolisen.

Vi har tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Därför undanber vi oss alla erbjudanden om annonserings- och rekryteringshjälp.

Ansökan

Sista ansökningsdag är den 15 juni 2022.

Ansökan skickas via e-post till registrator@sydarkivera.se

Vi intervjuar personer kontinuerligt under rekryteringsfasen.

Kontaktpersoner

Kontaktpersoner för mer information om tjänsten:

Mats Porsklev, Förbundschef, 0472 – 39 10 01, 072–993 32 81
Elin Jonsson, Bevarandestrateg, 0472-39 10 03

Sista ansökningsdag var den 22 maj 2022.

Sydarkivera söker kvalificerad handläggare med fokus på dataskydd och informationsstyrning/säkerhet 100 %

Vi på Sydarkivera arbetar med att bevara nutiden till framtiden. Våra arkiv innehåller viktiga beslut och dokumentation inom alla olika verksamhetsområden som kommuner och regioner ansvarar för. För att kunna bevara digital information krävs långsiktig hållbarhet både för organisation, system, metoder och kunskap.

Det är 35 kommuner och en region som med det gemensamma Kommunalförbundet Sydarkivera möter utmaningarna med en långsiktigt hållbar informationsförvaltning. Sydarkivera är arkivmyndighet och tillhandahåller olika tjänster inom informationsförvaltning, arkiv och digital bevarande till sina medlemmar.

Sydarkiveras grunduppdrag till medlemmarna är digitala arkivleveranser, förvaltning av gemensam bevarandeplattform för långsiktigt digitalt bevarande samt råd och stöd i frågor om informationsförvaltning och arkiv. Vi stödjer våra förbundsmedlemmar på deras digitaliseringsresa i frågor om arkiv, digitalt bevarande och dataskydd.

Sydarkivera har 39 personer anställda som är spridda på olika noder med arbetsplatser i Alvesta, Hässleholm, Karlskrona, Katrineholm och Vimmerby.

Tjänsten som gemensamt dataskyddsombud startades upp 2018 och regleras i avtal med anslutna parter. I dagsläget är det 33 organisationer anslutna till tjänsten. Det är kommuner, regioner, kommunalförbund och kommunala bolag inom förbundskretsen som kan ansluta.

Som en kvalificerad handläggare kommer du att ingå Sydarkiveras dataskyddsteam. Du arbetar tillsammans med vårt dataskyddsombud/förbundsjurist som ansvarar för utveckling och förvaltning av tjänsten Gemensamt dataskyddsombud. Dataskyddsteamet består av jurist, informationssäkerhetsspecialist och arkivarie och som stöd för arbetet har dataskyddsteamet internt inom Sydarkivera också tillgång till resurser inom digitalt bevarande, systemförvaltning, it och utveckling. Vi har nu behov av ytterligare en kvalificerad handläggare till teamet.

Dina huvudsakliga arbetsuppgifter

  • Du kommer att ta aktiv del i arbetet med råd och stöd inom dataskydd till våra anslutna parter, vara med och planera och genomföra nätverksträffar, utbildningar och andra möten samt delta i arbetet med kontroll av dataskyddsefterlevnad hos våra anslutna parter.
  • I kontrollen av dataskyddsefterlevnad hos våra anslutna parter/kunder kommer du vara involverad i dialogen i samband med återkoppling och erfarenhetsåtervinning.
  • Du kommer även delta i dataskyddsteamets rådgivning avseende risk och konsekvensanalyser.
  • Du kommer även att med din kompetens bidra i arbetet med Sydarkiveras interna och externa tjänster inom informationsförvaltning, arkiv och digitalt bevarande samt systematiskt informationssäkerhetsarbete.
  • Övrig kvalificerad handläggning inom förbundets verksamhet.

Vem är du som vi söker?

Vi söker dig som är en kvalificerad handläggare med inriktning på informationsarbete och dataskydd inom den offentliga sektorn (kommunal sektor), gärna med några års arbetslivserfarenhet och har en relevant akademisk utbildning.  Utbildning med inriktning mot statsvetenskap, juridik, informationssäkerhet eller motsvarande utbildningar. Vi vill att du har kunskap eller erfarenhet av att arbeta med dataskydd / informationssäkerhet och kunna handlägga ärenden och frågeställningar självständigt.  Du har intresse och erfarenhet av att arrangera eller leda utbildningar och träffar.

Du är som person utåtriktad och trivs med att ha ett serviceinriktat och konsultativt arbetssätt. Du är analytisk och strukturerad och kan organisera ditt arbete. Du tycker om att arbeta självständigt med eget ansvar, men också i nära samverkan med kollegor. Du har lätt för att samarbeta, är lyhörd samt har lätt för att kommunicera både digitalt och genom personliga kontakter. Du kommer att arbeta med eget ansvar och i nära samverkan med kollegor inom förbundet.

Det är meriterande om du har:

  • Erfarenhet av arbete med informationssäkerhet eller it – säkerhet.
  • Erfarenhet av att arbeta inom offentlig sektor, framför allt kommuner och regioner som befinner sig i den digitala transformationen.
  • Det är också meriterande om du har erfarenhet av upphandlingsfrågor.

Vad erbjuder vi på Sydarkivera?

Sydarkivera erbjuder ett utvecklande och spännande arbete med trevliga kollegor med mycket erfarenhet och teamkänsla. Du kommer att få vara med och utveckla tjänsten gemensamt dataskyddsombud och även vara en viktig kugge i Sydarkiveras förvaltning. Vi har som mål att leverera tjänster av hög kvalitét med stor tillit från våra medlemmar och vi deltar därför i nätverk, konferenser och liknande för att ha en bra omvärldsbevakning och kunskap.

Tillträde

Så snart som möjligt efter överenskommelse. Placeringsort kommer att bli något av våra noder Alvesta, Hässleholm, Katrineholm och Vimmerby. Anställningen gäller tills vidare.

Vi har tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Därför undanber vi oss alla erbjudanden om annonserings- och rekryteringshjälp.

Ansökan

Sista ansökningsdag är den 20 maj 2022. Bifoga endast personligt brev och CV. Kopior på betyg och intyg tar du med vid en eventuell intervju. Vi intervjuar personer kontinuerligt under rekryteringsfasen. Den som får tjänsten ska vara svensk medborgare och klara säkerhetspolisens registerkontroll.

Ansökan skickas via e-post till registrator@sydarkivera.se

Kontaktpersoner

Kontaktpersoner för mer information om tjänsten:

  • Mats Porsklev, förbundschef 0472 – 39 10 01, 072 – 99 33 281
  • Bernhard Neuman, arkivchef 0704- 66 86 86
  • Therese Jigsved, förbundsjurist, 0472 – 39 10 16

Sista ansökningsdag var 2022-04-10

Kommunalförbundet Sydarkivera är gemensam arkivmyndighet för kommuner i södra Sverige. Sydarkiveras grunduppdrag till medlemmarna är digitala arkivleveranser, förvaltning av gemensam bevarandeplattform för långsiktigt digitalt bevarande samt råd och stöd i frågor om informationsförvaltning och arkiv. Det är 35 kommuner och en region anslutna till kommunalförbundet 2022. Vi stödjer våra förbundsmedlemmar på deras digitaliseringsresa i frågor om arkiv, digitalt bevarande och dataskydd. Vi har ett stort engagemang i många intressanta uppdrag och projekt  inom framför allt metodutveckling och processtöd inom digitala arkivleveranser.

Sydarkivera har omkring 40 personer anställda som är spridda på våra noder i Alvesta, Hässleholm, Karlskrona, Katrineholm och Vimmerby.

Tjänsten ingår i förbundets it-funktion som ansvarar för kontors-it, serverdrift och utvecklingsprojekt. it-infrastrukturen består av geografiskt distribuerade it-depåer med moderna serverplattformar i alla lager som bygger på öppen programvara och öppna serverplattformar.

Dina huvudsakliga arbetsuppgifter

Systemadministration i våra datacenter och ansvar för våra externa och interna nätverk. Du kommer också att delta i arbetet med att effektivisera vår kontorsitmiljö med nya centrala funktioner.

  • Nätverksadministration i serverhallar, externa nät och kontorsnät.
  • Bidra med it-stöd i våra verksamhetsuppdrag.
  • Utveckling och underhåll av it-infrastruktur.
  • Löpande arbete med kontors-it, både hård- och mjukvara via vår helpdesk.

Vem är du som vi söker?

Vi söker dig som är serviceinriktad och har några års arbetslivserfarenhet som antingen nätverkstekniker eller servertekniker. Du är driven och har intresse för både utvecklingsjobb och förvaltning av digitala tjänster.

Det är meriterande om du: 

  • Känner dig hemma i virtualiserade nätverk och servermiljöer.
  • Trivs med script- och programspråk så som exempelvis bash och python.
  • Har goda kunskaper i tal och skrift i såväl svenska som engelska.
  • Har relevant eftergymnasial utbildning inom it.

Du kommer att hamna i ett glatt gäng med kollegor inom flera yrkesområden. Våra miljöer är under ständig förändring och expansion så det finns alltid nya möjligheter att utvecklas. Vi är också i uppstartskedet med att bygga ett arkivcentrum i Alvesta för att kunna hantera stora mängder analog information för våra medlemmar. Planeringen och genomförandet av bygget kommer generera ett antal intressanta uppdrag för dig som vill vara med och utveckla något från grunden, inom it-stödet.

Placeringsort är Alvesta och provanställning kan tillämpas. Det finns möjlighet att till viss del arbeta på distans. Tillträde i maj eller efter överenskommelse.

Vi har tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Därför undanber vi oss alla erbjudanden om annonserings- och rekryteringshjälp.

Ansökan

Sista ansökningsdag är den 10 april 2022. Bifoga endast personligt brev och CV. Kopior på betyg och intyg tar du med vid en eventuell intervju. Den som får tjänsten ska vara svensk medborgare och klara säkerhetspolisens registerkontroll.

Ansökan skickas via e-post till registrator@sydarkivera.se

Kontaktpersoner

Kontaktpersoner för mer information om tjänsten:

Mårten Lindstrand, Enhetschef Utveckling & IT, Telefon 0472-39 10 07
Magnus Heimonen, Webmaster / Systemadministratör, Telefon 0472- 39 01 59

Sista ansökningsdag var den 21 januari 2022.

Kommunalförbundet Sydarkivera är gemensam arkivmyndighet för kommuner i södra Sverige. Sydarkiveras grunduppdrag till medlemmarna är digitala arkivleveranser, förvaltning av gemensam bevarandeplattform för långsiktigt digitalt bevarande samt råd och stöd i frågor om informationsförvaltning och arkiv. Det är 36 kommuner och en region anslutna till kommunalförbundet 2022. Vi stödjer våra förbundsmedlemmar på deras digitaliseringsresa i frågor om arkiv, digitalt bevarande och dataskydd.

Sydarkivera har omkring 40 personer anställda som är spridda på olika noder med arbetsplatser i Alvesta, Hässleholm, Karlskrona, Katrineholm och Vimmerby.

Tjänsten som gemensamt dataskyddsombud startades upp 2018 och regleras i avtal med anslutna parter. I dagsläget är det 31 organisationer anslutna till tjänsten. Det är kommuner, regioner, kommunalförbund och kommunala bolag inom förbundskretsen som kan ansluta.

Som jurist kommer du att ingå Sydarkiveras dataskyddsteam. Du arbetar tillsammans med vårt dataskyddsombud/förbundsjurist som ansvarar för utveckling och förvaltning av tjänsten Gemensamt dataskyddsombud. Dataskyddsteamet består av jurist, informationssäkerhetsspecialist och arkivarie och som stöd för arbetet har dataskyddsteamet internt inom Sydarkivera också tillgång till resurser inom digitalt bevarande, systemförvaltning, it och utveckling. Vi har nu behov av ytterligare en jurist till teamet.

Dina huvudsakliga arbetsuppgifter

  • Du kommer att ta aktiv del i råd och stöd inom dataskyddsfrågor till våra anslutna parter, planering och genomförande av nätverksträffar, utbildningar och andra möten inom förbundet
  • Du kommer även vara delaktig i kontroll av dataskyddsefterlevnad hos våra anslutna parter och dialog i samband med återkoppling och erfarenhetsåtervinning.
  • Du kommer även delta i dataskyddsteamets rådgivning avseende risk och konsekvensanalyser.
  • Du kommer att delta i Sydarkiveras interna arbete med dataskyddsfrågor framför allt när det gäller hantering av överlämnade arkiv och arkivleveranser.
  • Du kommer även att med din kompetens bidra i arbetet med Sydarkiveras tjänster inom informationsförvaltning, arkiv och digitalt bevarande med fokus på de juridiska frågorna.

Vem är du som vi söker?

Vi söker dig som har en juristexamen, gärna med några års arbetslivserfarenhet. Vi vill att du har kunskap eller erfarenhet av att arbeta med dataskydd och it-rättsliga frågeställningar när det gäller till exempel avtal, men gärna också immaterialrätt och förvaltningsrätt. Du har intresse och erfarenhet av att arrangera eller leda utbildningar och träffar.

Det är meriterande om du har:

  • Erfarenhet av arbete med informationssäkerhet eller it – säkerhet.
  • Erfarenhet av att arbeta inom offentlig sektor, framför allt kommuner och regioner som befinner sig i den digitala transformationen.
  • Erfarenhet eller intresse för upphandlingsfrågor

Du kommer att arbeta med eget ansvar och i nära samverkan med kollegor inom förbundet. Du har lätt för att samarbeta, är serviceinriktad samt har lätt för att kommunicera både digitalt och genom personliga kontakter.

Tillträde

Så snart som möjligt efter överenskommelse. Placeringsort kommer att bli något av våra noder Alvesta, Hässleholm, Karlskrona, Katrineholm och Vimmerby. Anställningen gäller tills vidare och provanställning kan tillämpas.

Vi har tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Därför undanber vi oss alla erbjudanden om annonserings- och rekryteringshjälp.

Ansökan

Sista ansökningsdag är den 21 januari 2022. Bifoga endast personligt brev och CV. Kopior på betyg och intyg tar du med vid en eventuell intervju. Den som får tjänsten ska vara svensk medborgare och klara säkerhetspolisens registerkontroll.

Ansökan skickas via e-post till registrator@sydarkivera.se

Kontaktpersoner

Kontaktpersoner för mer information om tjänsten:

Mats Porsklev, förbundschef 0472 – 39 10 01, 072 – 99 33 281
Therese Jigsved, förbundsjurist, 0472 – 39 10 16

Sista ansökningsdag var den 15 oktober 2021.

Kommunalförbundet Sydarkivera är en gemensam arkivorganisation för kommuner i södra Sverige. Sydarkivera är ett kommunalförbund som bildades 2015 och vi har idag 36 anställda med kontor i Alvesta, Vimmerby, Karlskrona, Katrineholm och Hässleholm. Vi arbetar med digitala- och pappersarkiv, förvaltar gemensamt digitalt arkivsystem samt ger råd och stöd när det gäller informationshantering och arkiv samt är dataskyddsombud för ett antal kommuner / medlemmar.

Vi söker en administratör / kommunikatör med placering på vårt huvudkontor i Alvesta. Som medarbetare i kommunalförbundet Sydarkivera blir du en viktig kugge i vårt bygge av en arkivorganisation att lita på.

Dina huvudsakliga arbetsuppgifter innefattar

  • Nämndadministration, projektsekreterarfunktion avseende interna och externa projekt
  • Registratorsfunktion med registrering av allmänna handlingar, expediering av beslut samt närarkiv.
  • Kommunikation med samordning av nyhetsbrev och vår kommunikation med förbundsmedlemmarna
  • Produktion av texter för intern och extern webb
  • Administrativa uppgifter inom Sydarkiveras bastjänster rådgivning, utbildning och digitalt arkiv
  • Medverka i att planera och genomföra utbildningar internt såväl externt
  • Administration av förtroendevalda, personal.
  • Hantering av vår kontorstelefon och beställningar, mm.
  • Övriga administrativa kontorsgöromål.

Vi använder oss av Lex för ärende och dokumenthantering, Lega online för kursadministration, Troman, Office 365 och Visma ekonomisystem. Lönehantering sker främst via vår samarbetspartner Ronneby kommun.

Vi söker dig som har en högskoleutbildning med erfarenhet av administrativa arbetsuppgifter i offentlig verksamhet, gärna kommunal. Du kommer att arbeta självständigt med eget ansvar och med nära samverkan med kollegor inom förbundet. Du har lätt för att samarbeta, är serviceinriktad och är driftig samt har lätt för att kommunicera både via telefon och personliga kontakter. Meriterande är om du har erfarenhet från liknande arbetsuppgifter. Det är även en merit om du har erfarenhet av informationsförvaltning och kommunikation inom våra verksamhetsområden.

Tillträde 1 jan 2022 eller efter överenskommelse.

Kommunalförbundet Sydarkivera är en gemensam arkivorganisation för kommuner i södra Sverige. Vi är 36 anställda med kontor i Alvesta, Vimmerby, Karlskrona, Katrineholm och Hässleholm. Vi arbetar med digitala- och pappersarkiv, förvaltar gemensamt digitalt arkivsystem samt ger råd och stöd när det gäller informationshantering och arkiv samt är dataskyddsombud för ett antal kommuner / medlemmar.

Vi har tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Därför undanber vi oss alla erbjudanden om annonserings- och rekryteringshjälp.

Ansökan

Sista ansökningsdag är den 15 oktober 2021. Vi intervjuar personer kontinuerligt under rekryteringsfasen. Den som får tjänsten ska vara svensk medborgare och klara en säkerhetsprövning.

Ansökan skickas via e-post till registrator@sydarkivera.se

Kontaktpersoner för mer information om tjänsten:

  • Mats Porsklev, förbundschef 0472 – 39 10 01, 072 – 99 33 281
  • Emilia Bergvall Odhner, enhetschef, 0472 – 39 01 51

Informationsarkitekt  

Kommunalförbundet Sydarkivera är en gemensam arkivorganisation och arkivmyndighet för kommuner i södra Sverige. Vi är ett trettiotal anställda fördelade på kontor i Alvesta, Hässleholm, Karlskrona, Katrineholm och Vimmerby. Denna tjänst har placeringsort Katrineholm. 

Sydarkiverabastjänster är att samordna digitala arkivleveranser från förbundsmedlemmarnaverksamhetssystem, förvalta gemensamt bevarandesystem samt ge råd och stöd när det gäller informationshantering och arkiv. Vi samverkar med andra aktörer nationellt och internationellt i olika projekt inom långsiktig digital informationsförsörjning. Förutom våra bastjänster så har vi gemensamt dataskyddsombud och analoga arkiv som anslutande tjänster. 

Vi söker nu en informationsarkitekt att ingå i Sydarkiveras stab för att förstärka vårt team som arbetar med utredningar och projekt inom digitalt bevarandeSydarkiveras stab hanterar bland annat interna stödfunktioner och ansvarar för bevarandefunktionen som hanterar långsiktigt digitalt bevarande. Dina kunskaper och erfarenheter inom området informationsmodeller kommer att göra det möjligt för oss att hantera överföringar av digitala objekt inom nya leveranstyper.   

Arbetsuppgifter

  • Delta i utredningar av nya leveranstyper tillsammans med dina kollegor och förbundsmedlemmarnas systemförvaltnings- och arkivorganisationer  
  • Ansvara för att respektive leveranstyps informationsmodeller är utredda och ta fram policydokument som behövs  
  • Delta i arbetet med att koordinera digitala arkivleveranser för överföringar till Sydarkiveras bevarandesystem 
  • Delta med dina kunskaper och erfarenheter i externa projekt och samarbeten inom digitalt bevarande 
  • Delta i arbetet med rådgivning och nätverkande för erfarenhetsutbyte inom digitalt bevarande inom förbundskretsen 
  • Delta i arbetet med förvaltning av bevarandesystem samt Sydarkiveras administrativa system. 
  • Delta i övrigt förekommande uppgifter inom Sydarkiveras verksamhet relaterade till stabens arbete  

Kvalifikationer

Du måste ha 

  • Slutförd högre utbildning med kurser inom informationsvetenskap, datavetenskap, systemvetenskap eller motsvarande 
  • Kunskap om arkitektur, metoder och principer för komplexa informationssystem 
  • Kunskap om eller erfarenhet av standarder och specifikationer inom informationshantering 
  • Erfarenhet av att arbete i projekt och utföra utredningsuppdrag 
  • Grundläggande förståelse för systemförvaltning i en komplex miljö baserad på öppen källkod 
  • Grundläggande kunskaper om informationssäkerhet och dataskydd 
  • Goda kunskaper i svenska och engelska både i tal och skrift 

Det är meriterande om du också har 

  • Grundläggande kunskap eller erfarenhet av standarder och specifikationer inom e-arkivering
  • Kunskap om projektmetodik 
  • Kunskap om metoder och principer om systemförvaltning 
  • Erfarenhet av systemförvaltning ur verksamhetsperspektiv 
  • Erfarenhet av informationssäkerhetsklassning, risk- och konsekvensanalyser 
  • Erfarenhet av att arbeta i offentlig verksamhet, kommun eller region 

Dina förmågor

Vi söker dig som i kombination med att kunna hantera olika typer av digitala informationsobjekt även har en god planerings- och organisationsförmåga för projekthantering. Du trivs både med att arbeta självständigt med egna utredningar och att arbeta i projekt tillsammans med kollegor från många olika yrkeskategorier. Vår nätverkande miljö kräver att du har ett stort engagemang och gärna delar med dig av dina kunskaper och erfarenheter. 

Omfattning, varaktighet och tillträde 

Anställningen omfattar heltid och är tillsvidare. Tillsvidareanställningen inleds med 6 månaders provanställning. Tillträde september 2021 eller efter överenskommelse. Placeringsort är Katrineholm. Den som får tjänsten ska vara svensk medborgare och klara en säkerhetsprövning via säkerhetspolisen. 

Ansökan

Sista ansökningsdag är den 6 april 2021. I ett första steg kommer vi ha intervjuer på distans.  

Ansökan skickas via e-post till registrator@sydarkivera.se  

Ange referensnummer: SARK/2021:99 

Vi har tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Därför undanber vi oss alla erbjudanden om annonserings- och rekryteringshjälp. 

Kontaktperson för mer information 

Mats Porsklev, förbundschef, 0472-39 10 01 

Karin Bredenberg, metadatastrateg, 0472-39 01 64  

Elin Jonsson, systemförvaltare, 0472-39 10 03 

Fackligt ombud 

Christian Jarnekrantz, DIK/Akademikerföreningen SACO, 0472-39 01 52 

Utredare/projektledare

Kommunalförbundet Sydarkivera

Sydarkivera är en gemensam arkivorganisation och arkivmyndighet för kommuner i södra Sverige. Vi är ett trettiotal anställda fördelade på kontor i Alvesta, Hässleholm, Karlskrona, Katrineholm och Vimmerby. Denna tjänst har placeringsort Katrineholm.

Sydarkiveras bastjänster är att samordna digitala arkivleveranser från förbundsmedlemmarnas verksamhetssystem, förvalta gemensamt arkivsystem samt ge råd och stöd när det gäller informationshantering och arkiv. Vi samverkar med andra aktörer nationellt och internationellt i olika projekt inom långsiktig digital informationsförsörjning. Förutom våra bastjänster så har vi gemensamt dataskyddsombud och analoga arkiv som anslutande tjänster.

Vi söker nu en utredare/projektledare att ingå i Sydarkiveras stab som bland annat hanterar interna stödfunktioner, verksamhetsutveckling samt systemförvaltning för både administrativa system och bevarandesystemet.

Arbetsuppgifter

  • Koordinera arbetet med digitala arkivleveranser och utredning av nya leveranstyper tillsammans med dina kollegor och förbundsmedlemmarnas systemförvaltnings- och arkivorganisationer
  • Samordna och driva arbetet med att vidareutveckla Sydarkiveras bastjänster och anslutande tjänster
  • Delta i olika roller i externa projekt och samarbeten
  • Delta i arbetet med rådgivning och nätverkande för erfarenhetsutbyte inom förbundskretsen
  • Samordna Sydarkiveras administrativa system
  • Förvalta samarbetsplattformar och samarbetsapplikationer som används i Sydarkiveras verksamhet
  • Delta i övrigt förekommande uppgifter inom Sydarkiveras verksamhet

Kvalifikationer

Vi söker dig som har en god planerings- och organisationsförmåga. Du trivs både med att arbeta självständigt med egna utredningar och att arbeta i projekt tillsammans med kollegor från många olika yrkeskategorier. Vår nätverkande miljö kräver att du har ett stort engagemang och gärna delar med dig av dina kunskaper och erfarenheter.

Du måste ha 

  • Erfarenhet av att planera, leda och delta i projekt samt utredningsuppdrag
  • Slutförd utbildning från universitet eller högskola med kurser inom informationsvetenskap, datavetenskap, systemvetenskap eller motsvarande
  • Grundläggande förståelse för systemförvaltning i en komplex miljö baserad på öppen källkod
  • Grundläggande kunskaper om informationssäkerhet och dataskydd
  • Goda kunskaper i svenska och engelska både i tal och skrift

Det är meriterande om du också har

  • Kunskap om projektmetodik
  • Kunskap om metoder och principer om systemförvaltning
  • Erfarenhet av systemförvaltning ur verksamhetsperspektiv
  • Erfarenhet av att arbeta i offentlig verksamhet, kommun eller region
  • Erfarenhet av informationssäkerhetsklassning, risk- och konsekvensanalyser
  • Grundläggande kunskap eller erfarenhet av standarder och specifikationer inom informationshantering och e-arkivering

Omfattning, varaktighet och tillträde

Anställningen omfattar heltid och är tillsvidare. Tillsvidareanställningen inleds med 6 månaders provanställning. Tillträde mars 2021 eller efter överenskommelse. Placeringsort är Katrineholm. Den som får tjänsten ska vara svensk medborgare och klara en säkerhetsprövning via säkerhetspolisen.

Ansökan

Sista ansökningsdag är den 25 januari 2021. I ett första steg kommer vi ha intervjuer på distans.

Ansökan skickas via e-post till registrator@sydarkivera.se

Ange referensnummer: SARK/2020:198

Vi har tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Därför undanber vi oss alla erbjudanden om annonserings- och rekryteringshjälp.

Kontaktperson för mer information

Mats Porsklev, förbundschef, 0472-39 10 01

Karin Bredenberg, metadatastrateg, 0472-39 01 64

Elin Jonsson, systemförvaltare, 0472-39 10 03

Fackligt ombud

Christian Jarnekrantz, DIK/Akademikerföreningen SACO, 0472-39 01 52

Administratör 75  100 %, vikariat

Vi söker en vikarierande administratör med placering på vårt huvudkontor i Alvesta. Som medarbetare i kommunalförbundet Sydarkivera blir du en viktig kugge i vårt bygge av en arkivorganisation att lita på. Detta är ett vikariat tills ordinarie befattningshavare återgår i tjänst.  

Dina huvudsakliga arbetsuppgifter innefattar

  • Nämndadministration. 
  • Delta i registrering av allmänna handlingar, expediering av beslut samt närarkiv. 
  • Administration av förtroendevalda och personal. 
  • Kundfakturering och avstämningar. 
  • Administration i vårt bokningssystem och service i samband med möten, utbildningar, workshopar och konferenser samt nätverksträffar. 
  • Systemsamordning administrativa system. 
  • Månadsrapporter och statistik
  • Bemanna telefonväxel.
  • Övriga administrativa kontorsgöromål. 

Vi använder oss av Visma ekonomisystem samt Lex för ärende och dokumenthantering, Lega Online för kursadministration, Troman förtroendemannaregister och Microsoft Office 365 för kontors IT. Lönehantering sker via Ronneby kommun som är vår samarbetspartner dock sker viss hantering av löpande rapportering till Ronneby samt bokföring i Visma. 

Vi söker dig som har administrativ utbildning. Erfarenhet av arbete med ekonomi, personalfrågor och administration är ett kravDu kommer att arbeta självständigt med eget ansvar och med nära samverkan med kollegor inom förbundet. Du har lätt för att samarbetaär serviceinriktad och är driftig samt har lätt för att kommunicera både via telefon och personliga kontakter samt e-post. Van med ett digitalt arbetssätt. Meriterande är om du har erfarenhet från liknande arbetsuppgifter och vi ser gärna att du har erfarenhet av kommunal förvaltning. 

Kommunalförbundet Sydarkivera är en gemensam arkivorganisation för kommuner i södra SverigeVi är 36 anställda med kontor i Alvesta, Vimmerby, Karlskrona, Katrineholm och Hässleholm. Vi arbetar med digitala och pappersarkiv, förvaltar gemensamt digitalt arkivsystem samt ger råd och stöd när det gäller informationshantering och arkiv samt är dataskyddsombud för ett antal kommuner / medlemmar.  

Vi har tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Därför undanber vi oss alla erbjudanden om annonserings- och rekryteringshjälp.  

Ansökan 

Sista ansökningsdag är den 31 januari 2021. Vi intervjuar personer kontinuerligt under rekryteringsfasen. 

Tillträde Mars 2021 eller efter överenskommelse.  

I ett första steg kommer vi ha intervjuer på distans.  

Ansökan skickas via e-post till registrator@sydarkivera.se 

Kontaktpersoner för mer information om tjänsten: 

Mats Porsklev, förbundschef 0472 – 39 10 01, 072 – 99 33 281 

Emilia Bergvall Odhner, enhetschef, 0472 – 39 01 51 

 

Databasadministratör, DBA

Kommunalförbundet Sydarkivera

Sydarkivera är en gemensam arkivorganisation och arkivmyndighet för kommuner i södra Sverige. Vi är ett trettiotalanställda fördelade på våra kontor i Alvesta, Hässleholm, Karlskrona, Vimmerby och Katrineholm.

Sydarkiveras uppdrag är att samordna digitala arkivleveranser från verksamhetssystem, förvalta gemensamt arkivsystem samt ge råd och stöd när det gäller informationshantering och arkiv. Sydarkiveras processer kring digitalt bevarande bygger i sin helhet på referensmodellen OAIS. Vi samverkar med andra aktörer nationellt och internationellt i olika projekt för att kunna säkerställa digitala handlingars äkthet och tillgänglighet under mycket lång tid.

Vi söker nu en erfaren databasadministratör på halvtid. Du kommer framförallt att arbeta med att genomföra och effektivisera våra digitala arkivleveranser för leveranstypen databaser. Som anställd hos oss kommer du att vara en viktig del för att hantera löpande leveranser där uttagen utförs från applikationers datalager.

Du kommer att ingå i en förvaltningsorganisation där det redan finns ansvariga för digitalt arkivsystem och digitala arkivleveranser (objektägare och förvaltningsledare) med beställaransvar. Sydarkivera har it-funktion i egen regi och datacenter i egna depåer. Du kommer att vara placerad på enheten för it och utveckling.

Arbetsuppgifter

I ett nära samarbete med våra systemadministratörer och arkivarier får du en viktig roll i det löpande arbetet med att hantera databaser. Vi arbetar framförallt med uttag och bevarande av relationsdatabaser i SIARD-format. Källsystemen använder olika databashanterare och systemen vi arbetar med har ofta hängt med i många år.

I dina arbetsuppgifter ingår:

  • Paketering av databaser till SIARD format
  • Genomgång av inkomna databasleveranser tillsammans med dina kollegor på Sydarkivera
  • Övrig databasadministration, i både aktiva och inaktiva system
  • Delta i övrigt förekommande uppgifter inom Sydarkiveras verksamhet med digitalt bevarande

Kvalifikationer

Vi söker dig som är självgående, välstrukturerad och har långvarig erfarenhet som databasadministratör. Du kan ha fått din erfarenhet genom praktiskt arbete inom databasområdet, gärna inom offentlig kommunal verksamhet. Du har ett öga för detaljer, är van att dokumentera och dela med dig av kunskaper och erfarenheter inom databasområdet.

Du har goda kunskaper om SQL. Du behöver också kunskaper om XML då SIARD-uttagen baseras på XML-formatet. Vi ser gärna att du har erfarenhet av flera förekommande databashanterare.

Du behöver kunna hantera svenska och engelska både i tal och skrift.

Tidigare erfarenhet av databasarkivering och kunskap SIARD-standarden är meriterande.

Omfattning, varaktighet och tillträde

Anställningen omfattar projektanställning på 50% under 1 år med möjlighet till tillsvidare anställning. Tillträde 1 januari 2021 eller efter överenskommelse. Placeringsort är Alvesta med möjlighet till distansarbete.

I anställningen ingår åtkomst till såväl sekretessmaterial som säkra depåer vilket innebär att den som får tjänsten ska vara svensk medborgare och klara en säkerhetsprövning via säkerhetspolisen.

Ansökan

Sista ansökningsdag är den 4 december 2020

Ansökan skickas via e-post till registrator@sydarkivera.se

Ange referensnummer: SARK/2020:180

Kontaktperson för mer information:

Mårten Lindstrand, enhetschef Utveckling & IT, 0472-39 10 07

Karin Bredenberg, metadatastrateg och systemansvarig, 0472-39 01 64

Arkivarie,  Karlskrona/Region Blekinge

Kommunalförbundet Sydarkivera

Vi är en gemensam arkivorganisation för kommuner i södra Sverige med i dagsläget ett trettiotal anställda fördelade på våra kontor i Alvesta, Karlskrona, Vimmerby och Hässleholm. Sydarkivera samordnar digitala arkivleveranser från verksamhetssystem, förvaltar gemensamt arkivsystem, utför tillsyn samt ger råd och stöd när det gäller informationshantering och arkiv.

Vi söker en arkivarie som representerar Sydarkivera på plats hos Region Blekinge. Du kommer att ingå enheten för Centralarkiv och Digitisering som ansvarar för depåverksamheten ute hos Region Blekinge.  I arbetet ingår sedvanliga arbetsuppgifter såsom:

  • Handleda arkivassistenten i att ordna och förteckna arkiv, upprätta arkivbeskrivningar och liknande uppgifter
  • Lämna ut allmänna handlingar
  • Lämna rådgivning till medarbetare inom Region Blekinge
  • Inventera arkivmaterial

Region Blekinge är i ett spännande stadie där traditionellt depåarbete samt utvecklande av den digitala vården kan komma rymmas inom samma tjänst.

Enheten arbetar nära funktionerna för bevarandeplanering, utveckling och IT som finns på huvudkontoret i Alvesta. Du kan komma att få delta i arbetet med leveransutredning kring uttag av information ur Region Blekinges verksamhetssystem till det digitala slutarkivet.

Enhetens medarbetare är utspridda hos kunder i Karlskrona, Östra Göinge, Oskarshamn och Vimmerby. Inom Sydarkivera har vi ett enhetligt arbetssätt som trots geografiska avstånd fungerar väl då mycket av arbetet sker med hjälp av olika digitala verktyg. Resor i arbetet kan förekomma.

Vi erbjuder Dig

Vi erbjuder dig en professionell och stimulerande miljö med goda möjligheter till personlig utveckling samt en unik arbetsplats, fylld av kunniga experter inom arkivområdet. Vi har en dynamisk arbetsmiljö och stora möjligheter till flexibel arbetstid.

Kvalifikationer

Vi söker dig som har minst 3 års högskoleutbildning, varav minst 60 hp arkivvetenskap eller har annan utbildning som vi bedömer som likvärdig.

Du har ett gediget intresse av frågor som rör arkiv och informationsförvaltning. Vi värderar ett enhetligt arbetssätt med gemensamma arbetsmöten och avstämningar. Det är särskilt meriterande om du har utbildning och kunskaper i digitalt bevarande, systemvetenskap för arkivarier eller liknande.

Du kommer att vara i kontakt med många olika verksamheter och därför är det av största vikt att du kan uttrycka dig väl i både tal och skrift samt samverka på ett professionellt och serviceinriktat sätt

Vi ser gärna att du har erfarenhet av arkivtillsyn, att göra gallringsutredningar och ge råd och stöd inom arkiv och informationsförvaltning såväl digital som analog. Tidigare erfarenhet från regionsektor och kunskap om gällande regelverk är meriterande.

Omfattning, varaktighet, tillträde

Tjänsterna omfattar heltid (deltid kan diskuteras vid behov), och är tillsvidare. Tilltänkt tillträde 1 september 2020 eller efter överenskommelse.  Placeringsort är Karlskrona.

För att vara så flexibla som möjligt i denna anställning så intervjuar vi kandidater fortlöpande.

Ansökan

Sista ansökningsdag är den 31 juli 2020

Ansökan skickas via e-post till registrator@sydarkivera.se

Kontaktperson för mer information om tjänsten:

  • Bernhard Neuman, Arkivchef, Centralarkiv och Digitisering, 070-466 86 86
  • Mats Porsklev, Förbundschef 0472 – 39 10 01

Fackligt ombud

Christian Jarnekrantz, DIK/Akademikerföreningen SACO 0472-39 01 52

Sista ansökningsdag var 2020-06-14

Vi är en gemensam arkivorganisation för kommuner i södra Sverige med i dagsläget ett trettiotal anställda fördelade på våra kontor i Alvesta, Karlskrona, Vimmerby och Hässleholm. Sydarkivera samordnar digitala arkivleveranser från verksamhetssystem, förvaltar gemensamt arkivsystem, utför tillsyn samt ger råd och stöd när det gäller informationshantering och arkiv.

Vi söker två arkivarier som representerar Sydarkivera på plats i vårt nya lokalkontor (nod) i Katrineholm. Du kommer att ingå enheten för Tillsyn och informationsförvaltning som ansvarar för verksamhetsstöd och rådgivning, utbildning, tillsyn och digitala arkivleveranser. Enheten arbetar nära funktionerna för bevarandeplanering, utveckling och IT som finns på huvudkontoret i Alvesta. Enhetens medarbetare är i dagsläget utspridda på noderna i Hässleholm och Vimmerby. Inom Sydarkivera har vi ett enhetligt arbetssätt som trots geografiska avstånd fungerar väl då mycket av arbetet sker med hjälp av olika digitala verktyg. Resor i arbetet förekommer vid exempelvis kommunbesök och vid tillsyn.

I båda tjänsten ingår bland annat rollerna:

Ämnesansvarig: Du kommer att arbeta som ämnesansvarig och får möjlighet att ansvara ett kommunalt verksamhetsområde (till exempel ekonomi, socialt stöd eller kommunala bolag), fördjupa dig i frågor om bevarande och gallring inom den verksamheten. Det här arbetet är knutet till samverkan kring mallarna i konceptet VerkSAM Arkivredovisning. Du kommer som ämnesansvarig i dialog med kommunernas verksamheter förbereda, genomföra och dokumentera digitala arkivleveranser samt genomföra nätverksträffar inom ditt verksamhetsområde.

Medlemssamordnare: Du kommer att få rollen som medlemssamordnare för ett antal kommuner inom ditt upptagningsområde. I rollen som medlemssamordnare blir du medlemmarnas första kontakt och länken mellan förbundet och förbundsmedlemmarna. Du ansvarar för allmän rådgivning inom arkiv, informationsförvaltning och dataskyddsförordningen. Inom råd och stödverksamheten ingår det även att hålla i kortare utbildningar. Du kommer även att genomföra tillsyn hos kommunerna. Du kan komma att delta i arbetet med att ansluta nya medlemmar till förbundet.

Den ena tjänsten kan komma att ha en arbetsledande roll och kommer även att ha rollen som nodsamordnare och samordna det praktiska vid noden/lokalkontoret.

I en av tjänsterna ingår det att samordna och utveckla arbetet VerkSAM Arkivredovisning, vårt koncept för mallar och gallringsråd. Det kommer även vara en viktig del i våra användar- och intressentnätverk.

Vi erbjuder dig

Vi erbjuder dig en professionell och stimulerande miljö med goda möjligheter till personlig utveckling samt en unik arbetsplats, fylld av kunniga experter inom arkivområdet. Vi har en dynamisk arbetsmiljö och stora möjligheter till flexibel arbetstid.

Kvalifikationer

Vi söker dig som har minst 3 års högskoleutbildning, varav minst 60 hp arkivvetenskap eller har annan utbildning som vi bedömer som likvärdig.

Du har ett gediget intresse av frågor som rör arkiv och informationsförvaltning. Som arkivarie inom enheten för Tillsyn och informationsförvaltning behöver du vara säker i din roll och självgående, men även nätverkande och lyhörd. Vi värderar ett enhetligt arbetssätt med gemensamma arbetsmöten och avstämningar. Det är särskilt meriterande om du har erfarenheter och kunskaper om att arbeta med informationsförvaltning hos kommunala bolag och stiftelser.

I rekryteringen kommer vi lägga stor vikt vid dina personliga egenskaper och hur du kompletterar kollegorna i enheten. Du kommer att vara i kontakt med många olika verksamheter och därför är det av största vikt att du kan uttrycka dig väl i både tal och skrift samt samverka på ett professionellt och serviceinriktat sätt. Vi ser gärna att du har erfarenhet av arkivtillsyn, att göra gallringsutredningar och ge råd och stöd inom arkiv och informationsförvaltning såväl digital som analog. Det är meriterande om du har erfarenhet av att hålla i utbildningar inom ditt område. Tidigare erfarenhet från kommunal sektor och kunskap om gällande regelverk är meriterande. Vi ser gärna att du har erfarenhet inom något av följande områden digitalisering, e-förvaltning, informationssäkerhet eller dataskydd.

Omfattning, varaktighet, tillträde

Tjänsterna omfattar heltid (deltid kan diskuteras vid behov), och är tillsvidare. Tilltänkt tillträde 1 november 2020 eller efter överenskommelse. Placeringsort är Katrineholm.

För att vara så flexibla som möjligt i denna anställning så intervjuar vi kandidater fortlöpande.

Ansökan

Sista ansökningsdag är den 14 juni 2020

Ansökan skickas via e-post till registrator@sydarkivera.se

Kontaktperson för mer information om tjänsten:
Emilia Bergvall Odhner, enhetschef Tillsyn och informationsförvaltning, 0472-39 01 51

Mats Porsklev, förbundschef 0472 – 39 10 01

Fackligt ombud
Christian Jarnekrantz, DIK/Akademikerföreningen SACO 0472-39 01 52

Systemspecialist, Alvesta

Tjänsten tillsatt 2020-07-10.

Kommunalförbundet Sydarkivera

Sydarkivera är en gemensam arkivorganisation och arkivmyndighet för kommuner i södra Sverige. Vi är ett trettiotal anställda fördelade på våra kontor i Alvesta, Hässleholm, Karlskrona och Vimmerby. Med distribuerade kontor och nära samarbete med våra 26 medlemskommuner är information och kommunikation är en viktig del i vårt arbetssätt, vi använder både Office 365 och Mediawiki.

Sydarkiveras uppdrag är att samordna digitala arkivleveranser från verksamhetssystem, förvalta gemensamt arkivsystem samt ger råd och stöd när det gäller informationshantering och arkiv. Sydarkiveras processer kring digitalt bevarande bygger i sin helhet på referensmodellen OAIS. Vi samverkar med andra aktörer nationellt och internationellt i olika projekt för att kunna säkerställa digitala handlingars äkthet och tillgänglighet under mycket lång tid.

Vi söker nu en systemspecialist som ska ingå i förvaltningsorganisationen för arkivsystemet och operativt arbeta med att genomföra och effektivisera våra digitala arkivleveranser. Som anställd hos oss kommer du att vara en viktig del för att hantera den löpande förvaltningen av vårt arkivsystem och vara teknikstöd i valvet när det gäller digitala arkivleveranser.

Du kommer att ingå i en förvaltningsorganisation där det redan finns ansvariga för digitalt arkivsystem och digitala arkivleveranser (objektägare och förvaltningsledare) med beställaransvar. Sydarkivera har it-funktion i egen regi och datacenter i egna depåer. Du kommer att vara placerad på enheten för it och utveckling tillsammans med en handfull kollegor under ledning av förvaltningsledare.

Arbetsuppgifter

I ett nära samarbete med våra strateger och arkivarier blir du en nyckelperson i det löpande arbetet med att ta emot digitala arkivleveranser och förvalta Sydarkiveras bevarandetjänster.

I dina arbetsuppgifter ingår att:

  • Hantera överföring av digitala arkivleveranser.
  • Hantera verktyg för konvertering och validering av digital information.
  • Normalisera och läsa in informationspaket till det digitala arkivet.
  • Konfigurera automatiserade rutiner för informationsuttag, vilket innefattar systemadministration och enklare programmering.
  • Delta i arbetet med bevarande av relationsdatabaser.
  • Delta i övrigt förekommande uppgifter inom Sydarkiveras verksamhet med digitalt bevarande.

Kvalifikationer

Vi söker dig som är självgående, välstrukturerad och vill ingå i en systemförvaltningsorganisation som använder öppen källkod och är under uppbyggnad och utveckling. Du trivs med att jobba tillsammans med kollegor från många olika yrkeskategorier. Du är lösningsinriktad och är inte rädd för att angripa problem när de uppstår tillsammans med dina kollegor. Du har ett öga för detaljer, är van att dokumentera och dela med dig av kunskaper och erfarenheter.

  • Du är van vid att arbeta i såväl Linux som Microsoft-miljöer.
  • Kunskap om informationshantering med hjälp av till exempel XML och SQL.
  • Grundläggande kunskaper inom programmering, vanligt förekommande språk hos oss är Python och Javascript.
  • Du har vana av att arbeta i agila team i yrkeslivet.
  • Du behöver kunna hantera engelska både i tal och skrift.
  • Det är meriterade om du har erfarenhet av välkända verktyg inom digitalt bevarande som Bitcurator, Database Preservation Toolkit, Heritrix och liknande.

Omfattning, varaktighet och tillträde

Anställningen omfattar heltid och är tillsvidare. Tillträde 1 november 2020 eller efter överenskommelse. Placeringsort är Alvesta.

För att vara så flexibla som möjligt i denna anställning så intervjuar vi kandidater fortlöpande.

I anställningen ingår åtkomst till säkra depåer vilket innebär att den som får tjänsten ska vara svensk medborgare och klara en säkerhetsprövning via säkerhetspolisen.

Ansökan

Sista ansökningsdag är den 25 augusti 2020

Ansökan skickas via e-post till registrator@sydarkivera.se

Kontaktperson för mer information:

Mårten Lindstrand, förvaltningsledare, 0472-39 10 07

Karin Bredenberg, metadatastrateg, 0472-39 01 64

Fackligt ombud

Christian Jarnekrantz, DIK/Akademikerföreningen SACO, 0472-39 01 52