Kommunalförbundet Sydarkivera fyller tio år och det vill vi fira genom att bjuda in förbundsmedlemmarnas systemleverantörer till en träff via webben.
Det enda vi önskar oss i present är informationspaket!
Sydarkivera har sedan starten 2015 arbetat med det långsiktiga målet effektivare slutarkivering med färdiga inbyggda funktioner och tjänster för arkiveringsuttag. Förbundet samlar idag 39 kommuner och en region.
Leverantörsträffen är ett tillfälle för systemleverantörer att presentera nuläge och planer. I publiken finns Sydarkiveras ledning och representanter för våra förbundsmedlemmar.
Inbjudan skickas ut direkt till systemleverantörer som har tjänster eller funktioner som följer arkivstandard och som har överfört
godkända arkivfiler till Sydarkivera. Inbjudan publiceras samtidigt öppet med möjlighet för andra systemleverantörer att skicka in
exempelfiler som baseras på öppna format för e-arkivering för analys.
Välkommen med din intresseanmälan!
Praktisk information
När? 3 december 2025 (tider meddelas efter sista svarsdag 2025-09-03)
Var? Digitalt via Zoom
Hur? Varje systemleverantör får tillgång till en förutbestämd tid för sin presentation.
Anmälan? Via formulär (sen nedan)
Kommunalförbundet Sydarkivera är i år gemensam arkivmyndighet för 39 kommuner och en
region. Syftet med leverantörsträffen är att erbjuda ett tillfälle för er som systemleverantör att
visa upp er lösning för arkiveringsuttag för Sydarkiveras förbundsmedlemmar. Observera att
ersättning ej utgår för deltagande vid leverantörsträffen.
Kontakt för frågor
Om ni har frågor kontakta Elin Jonsson och Karin Bredenberg på:
E-post: bevarandefunktionen@sydarkivera.se
Telefon: 0472-39 10 03
Preliminär plan för dagen
Leverantörspresentationer
Varje inbjuden systemleverantör får ett eget pass på minst 20 och max 30 minuter, beroende
på hur många presentationer som vi bokar in. Det här förväntar vi oss av presentationen:
- Presentera företaget och produkten kortfattat.
- Visa och berätta om funktioner och tjänster för arkiveringsuttag.
- Berätta om erfarenheter av samarbete med Sydarkivera och våra
förbundsmedlemmar. - Informera gärna om era planer för vidareutveckling och långsiktiga strategier.
- Frågor och svar (vi skickar ut underlag i samband med inbjudan).
Gemensamt informationspass
Efter leverantörsträffen genomför Sydarkivera en kort informationsträff som är öppen för alla
systemleverantörer som är intresserade. Det kommer en separat bokning till alla som
meddelat intresse.
- Sydarkivera presenterar sin utökade bevarandeplattform
- Information och nyheter om standarder och specifikationer
Lämna intresseanmälan
Meddela intresse senast: 2025-09-03
Länk till formulär: https://forms.office.com/e/5mjLVCegBJ
Intresseanmälan är inte bindande i detta skede. För deltagande vid leverantörsträffen krävs att Sydarkivera godkänt exempelfil eller arkivleverans. Observera att Sydarkivera kan komma att göra ett urval baserat på analys av ert format och motiveringen som anges i samband med intresseanmälan. Vi förbehåller oss rätten att välja ut leverantörer om intresset är stort och planerar i det fallet fler tillfällen under 2026 och framåt. Information om behandling av personuppgifter via: https://www.sydarkivera.se/behandling-av-personuppgifter/.
Skicka in exempelfil för analys
Exempelfil är ett uttag i ert uttagsformat som är skapat i utvecklings- eller demonstrationsmiljö och som endast innehåller fingerade uppgifter.
Observera: Om ni redan har skickat godkänd exempelfil alternativt att Sydarkivera har mottagit godkänd arkivleverans i ert uttagsformat krävs ingen ny exempelfil. Det går bra att skicka in ny exempelfil om ni har uppdaterat formatet.
Sista dag att skicka in exempelfil för analys: 2025-09-03
Skicka exempelfilen till: bevarandefunktionen@sydarkivera.se
Kommer det in många paket till oss så gör vi ett urval. Vi prioriterar de paket som validerar och följer i paketet angivna specifikationer framför paket med avvikelser. Vi kommer dock att ge återkoppling, med kommenterade filer, om det finns avvikelser till samtliga. Vi kan dock inte garantera att det sker före leverantörsträffen 3 december.
Exempelfilen bör innehålla:
- Exporterade data och metadata i strukturerat format.
- Tillhörande scheman eller motsvarande som kan användas för validering.
- Bilagor/stora objekt.
- Paketinformation eller manifest som dokumenterar innehållet i filen.
- Visningsmall (stylesheet) för att visa upp dokument i strukturerat format.
Inför dagen
Ni kommer att få återkoppling angående intresseanmälan inom cirka två veckor efter sista svarsdatum 2025-09-03.
Därefter skickar vi en inbjudan om att delta till utvalda systemleverantörer med förslag till tidpunkt för presentation. Svaret på denna inbjudan kommer att vara bindande.
Vi erbjuder ett kort webbmöte för förberedelser inför den 3 september om ni så önskar.
Välkomna!